Zoek in de site...

Doelstelling & vervolgopleidingen

Toekomstperspectief
Onderzoek
Opleidingsdoelstellingen
Eindtermen van de bacheloropleiding ACW
Bijzondere studiekosten
De masteropleiding Kunst- en cultuurwetenschappen

Alles heet tegenwoordig cultuur: jeugdcultuur, popcultuur, bedrijfscultuur, massacultuur, enzovoorts. Maar wat is cultuur? Is dat iets persoonlijks, iets collectiefs, of zelfs nationaals? En om een al even ingewikkelde vraag te stellen: wat is kunst? Wat is het verschil tussen hoge en lage kunst? Behoren Barbie, Batman, Bauer en Bach tot hetzelfde domein? Het zoeken naar een antwoord op deze vragen leidt ons al snel naar begrippen als authenticiteit en identiteit. Heeft een gerestaureerde Rembrandt zijn echtheid verloren, is de Frauenkirche in Dresden nog een barokkerk? Behoudt de Mona Lisa haar aura als reproductie op een poster, ansichtkaart, T-shirt? Is Hamlet geproduceerd door Joop van den Ende nog wel een 'echte' Shakespeare? Zegt het iets over jou als je Kluun leest, of juist Proust?

Dit soort vragen ligt aan de basis van Algemene Cultuurwetenschappen. Wij houden ons bezig met de vraag wat cultuur is, hoe cultuur zich ontwikkelt en hoe cultuur beoefend en overgedragen wordt. Ook vragen we ons af hoe de ontwikkelingen in de verschillende kunsten, zowel 'hoge'kunst als populaire cultuur, met elkaar samenhangen en op welke manier en waarom kunstwerken naar elkaar verwijzen. Daarnaast willen we weten hoe cultuur, politiek en beleid zich tot elkaar verhouden. We bestuderen de waarde van kunst voor onze maatschappij: we willen weten welke rol kunst speelt en gespeeld heeft, hoe kunst mensen kan uitnodigen om na te denken over urgente themata als duurzaalheid, inclusiviteit en globalisering. Die vragen laten zich niet zo makkelijk beantwoorden, want cultuur is een complex geheel van uitingen in taal, in kunst, in de media en op straat. Bovendien verandert die cultuur voortdurend. Dat gebeurt bijvoorbeeld door de almaar groeiende impaxt van digitale media, die de traditionele kunsten naar de kroon steken, uitdagen of juist aanvullen met nieuwe technologische mogelijkheden. Of door de inbreng van kunstenaars met een migratieachtergrond, die door hun multiculturele perspectief de Nederlandse samenleving veranderen. Om inzicht te krijgen in de complexiteit van cultuur, moet een wetenschapper over de grenzen van gespecialiseerde vakgebieden heen kijken. En dat is wat Algemene Cultuurwetenschappen doet.

Wij leven in een complexe wereld. Gebeurtenissen in cultuur, economie, politiek en godsdienst van over de hele wereld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, van de kleren die je draagt tot de muziek waar je naar luistert, het boek dat je leest en de beurs die je als student krijgt. Door globalisering is identiteit tot een veelbesproken onderwerp in de media uitgegroeid. Cultuur is de manier waarop mensen omgaan met de omringende omgeving, met de natuur, met zichzelf en met anderen. Het is de vorm waarin zij hun identiteit uiten. Er bestaat grote behoefte aan wetenschappers die het belang van kunst en cultuur voor de maatschappij inzien. Een cultuurwetenschapper is bedreven in het analyseren van kunstwerken en kan de achterliggende patronen en processen herkennen en benoemen. De afgestudeerde acw'er positioneert zich in het wetenschappelijk en maatschappelijk debat en kan er een actieve bijdrage aan leveren.

In de laatste decennia groeit het besef van de noodzaak om kunst en cultuur in hun maatschappelijke context te plaatsen. Kunst en cultuur bevinden zich immers niet in een ivoren toren, maar hebben een maatschappelijke meerwaarde. De cultuurwetenschapper doet uitspraken over de plaats die kunst in de maatschappij heeft, had en zou moeten hebben. Het onderzoek begint met de formele analyse van het metrum in een gedicht, van de maat van een pianosonate, of van het montageritme in een avant-garde film. Op basis van die formele analyse én met behulp van wetenschappelijke theorieën en bestudering van de geschiedenis kun je laten zien hoe ideologie in kunst gestalte krijgt, of hoe 'gender' (bijvoorbeeld mannelijkheid en vrouwelijkheid) wordt voorgesteld. Ook ben je in staat om kunstuitingen te interpreteren, verbanden tussen kunstdisciplines aan te wijzen en intertekstuele verwijzingen te herkennen en te duiden. Een cultuurwetenschapper gebruikt niet alleen theorieën en methoden uit zijn eigen discipline, maar bijvoorbeeld ook uit de sociale wetenschappen, filosofie, literatuurwetenschappen, toerismestudies en kunstgeschiedenis. De cultuurwetenschap kenmerkt zich dan ook bij uitstek door een interdisciplinaire, vergelijkende en thematische benadering. Je bestudeert kunstvoorwerpen op een wetenschappelijk niveau en ontwikkelt zo de intellectuele houding die van een academicus verwacht mag worden.

Toekomstperspectief

De interdisciplinaire benadering van kunstvormen en kunstwerken geeft de studenten een breed overzicht van de kunsten. De studie vormt een goede basis voor een beroep in de diverse instellingen die kunst bewaren, tentoonstellen, opvoeren en onderwijzen. Afgestudeerde cultuurwetenschappers komen goed terecht in de kunst- en cultuursector: als recensent, redacteur, beleidsambtenaar, educatief medewerker, voorlichter, of als programmeur bij schouwburgen, bioscopen, muziekcentra, musea, of de vele kunstzinnige festivals die Nederland rijk is. Daarnaast kunnen afgestudeerden Algemene Cultuurwetenschappen gaan werken in museum-, erfgoed- en mediaeducatie, kunstjournalistiek en kunstbeleid. Zij kunnen ook de wereld van het onderwijs ingaan. De opleiding Algemene Cultuurwetenschappen sluit nauw aan bij de middelbare schoolvakken CKV en Kunst Algemeen. Na afronding van de masteropleiding Kunst- en cultuurwetenschappen kunnen studenten zich kwalificeren als docent Kunstgeschiedenis en Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) in de educatieve masteropleiding. Meer inlichtingen over dit traject zijn te verkrijgen bij de Radboud Docenten Academie, http://www.ru.nl/docentenacademie/. Uiteraard kunnen afgestudeerde cultuurwetenschappers ook kiezen voor het wetenschappelijk onderzoek.

Onderzoek

Bij een academische opleiding is het onderwijs nauw verweven met het onderzoek dat door de medewerkers wordt gedaan. Hoe verder studenten in hun studie komen, hoe nauwer het onderwijs bij dit onderzoek betrokken wordt. Zo reflecteert het studieprogramma de actuele stand van zaken in de wetenschap en verwerven de studenten uit de eerste hand de analytische kennis en vaardigheden uit de academische wereld.

Opleidingsdoelstellingen

De bacheloropleiding Algemene Cultuurwetenschappen leidt studenten op tot cultuurwetenschappers met een breed overzicht van de verschillende kunststromingen, waardoor zij deze in hun historische en sociale context kunnen plaatsen. Je beschikt over de benodigde vaardigheden om werken uit de verschillende kunsten - muziek, literatuur, beeldende kunst, podiumkunsten, film, televisie en nieuwe media - te analyseren en te interpreteren en ze in hun onderlinge samenhang te vergelijken. Op basis van deze kennis en vaardigheden kun je systematisch reflecteren op de maatschappelijke plaats en functie van kunst en cultuur in heden en verleden en ben je in staat om de historische en sociale achtergronden van kunst- en cultuuruitingen op redelijk niveau te doorzien en te benoemen.  Ook kan je hierover op een heldere manier verslag uitbrengen zowel aan lekenpublieken als andere academici. De bachelor bereidt voor op de master Kunst- en Cultuurwetenschappen.

Eindtermen van de bacheloropleiding ACW

Aan het eind van de bacheloropleiding ben je in staat om

  1. Kunst en cultuur (artistieke en culturele vormen, objecten en praktijken) te beschrijven en te bevragen
    1. Met kennis van typische kenmerken van periodes, stromingen en media (beeld, muziek, podium, tekst)
    2. Met repertoirekennis van de westerse kunsten
    3. Op basis van inzichten uit de cultuurtheorie
    4. In het licht van recente ontwikkelingen in het vakgebied.
  2. Kunst en cultuur (artistieke en culturele vormen, objecten en praktijken) te analyseren
    1. Als individueel kunstobject, in relatie tot een periode of stroming, in relatie tot andere kunstvormen en -objecten en in relatie tot een medium.
    2. In relatie tot een maatschappelijke en culturele context (identiteit, ideologie, machtsverhoudingen en omgeving).
    3. Inclusief een reflectie op het toekennen van waarde, betekenis en kwaliteit.
  3. Kunst en cultuur (artistieke en culturele vormen, objecten en praktijken) te onderzoeken door onder begeleiding
    1. Een probleem af te bakenen en de relevantie ervan te benoemen.
    2. Vragen te formuleren en te onderzoeken met behulp van relevante bronnen, theorieën en onderzoekstechnieken.
    3. Een onderbouwde conclusie te trekken op basis van de onderzoeksresultaten.

Bijzondere studiekosten

Tijdens je studie bezoek je musea, theaters, concertzalen en bioscopen; hiervoor worden vaak kortingsregelingen getroffen. In het eerste jaar dien je te rekenen op zo'n 100 euro studiekosten hiervoor. Ook tijdens het tweede jaar, waarin de cursus Kunstkritiek wordt aangeboden, moet je rekenen op extra onkosten van zo'n 150 euro. In het derde jaar kan het eveneens voorkomen dat je extra kosten moet maken voor je studie.

De masteropleiding Kunst- en cultuurwetenschappen

De meeste studenten volgen hun bacheloropleiding met het doel daarna een mastergraad (M.A., master of arts, het vroegere doctorandus) te behalen. Wie aan een universiteit een bachelordiploma heeft behaald, heeft altijd toegang tot minstens één masterprogramma aan diezelfde universiteit. Door in de minorruimte de nadruk te leggen op een andere discipline kan ook toelating tot andere masters (eventueel ook aan andere universiteiten) worden verkregen. Dat vergt wel de nodige planning.

De masteropleiding die aan de Radboud Universiteit aansluit op de bachelor ACW is de master Kunst- en cultuurwetenschappen (www.ru.nl/education/masters/arts-and-culture). Deze opleiding bestaat uit vier programma's:

  • Creative Industries (Engelstalig)
  • Kunstbeleid en Kunstbedrijf
  • Kunstgeschiedenis
  • Tourism and Culture (Engelstalig)

Met een bachelor ACW op zak heb je rechtstreeks toegang tot alle programma's van deze master en daarnaast ook tot de programma's Literair bedrijf en Europese letterkunde in de masteropleiding Letterkunde. Van alle masteropleidingen bestaan afzonderlijke studiegidsen, waarin je meer leest over de inhoud en de toelatingseisen. ACW-bachelors kunnen ook kandideren voor het 'double degree' programma 'Education in Museums and Heritage', waarvoor de Radboud universiteit samenwerkt met de universiteit van Glasgow (Education in Museums and Heritage (double degree programme) | Radboud University (ru.nl)).

Het programma Creative Industries

The creative industries is a fast-changing sector where the focus always seems to be on the tension between creativity and commerce. In this specialisation, students develop a reflective, inquisitive and critical view of the creative industries and their relationship with economics and commercialism. Focusing on Fashion, Media and Music, and raising questions of sustainability and inclusivity, you will learn to look beyond the promise of authenticity, the cry for value, or the quest for quality in the creative industries, while never losing sight of its core: the cultural product or event.

Het programma Kunstbeleid en Kunstbedrijf

In deze masterspecialisatie staat de (problematiek van de) financiering van kunst centraal, in heden en verleden. Je bestudeert de rol die kunst en cultuur innemen in de samenleving, vanuit verschillende perspectieven: vanuit de overheid, de privé-weldoener, bedrijfssponsor en de kunsthandel. Je verdiept je in wetenschappelijke theorieën over de manier waarop de overheid en de particuliere sector zich tot de kunsten verhouden en denkt kritisch na over ontwikkelingen in de praktijk. Daarnaast kun je je verdiepen in kunsteducatie, en daarmee in de vraag hoe kunst en cultuur een publiek kan bereiken. Door de combinatie van wetenschappelijke theorieën en onderzoek in de praktijk is Kunstbeleid en Kunstbedrijf een studie voor denkers en voor doeners.

Het programma Kunstgeschiedenis

In de master Kunstgeschiedenis gaat de student dieper in op beeldende kunst en architectuur in historisch perspectief. De geschiedenis van de kunstgeschiedenis komt aan de orde, evenals de verschillende methodische benaderingen die binnen dit vakgebied relevant zijn. Aan de hand van de onderzoekspraktijk maar ook door uiteenlopende professionele toepassingen van de kunsthistorische discipline, ontwikkelt de student zich op het gebied van de eigen gekozen specialisatie, tot een volwaardig academicus die het vakgebied overziet, zelfstandig onderzoek kan doen en beoordelen, en die wetenschappelijke informatie kan overdragen aan anderen.

Het programma Tourism and Culture

Tourism has developed into one of the prime industries in the global economy. According to the World Travel & Tourist Council, the tourism sector supported 1 in 10 jobs on the planet in 2019. Travel agencies, governments, heritage centers and publishers are increasingly looking for academically trained professionals who can creatively and critically reflect on tourism as a cultural phenomenon, who are capable of nourishing the cultural interests of tourists with enticing ideas and well-informed stories and who are able to explore new ways of traveling before and after Corona. By combining historical, literary, art-historical and other disciplinary approaches, and by integrating academic research with practical challenges, this Master’s specialisation will train you to become an academic expert in cultural tourism.