Inhoud en eindtermen
Het studieprogramma van de tweejarige educatieve master Nederlands omvat 120 ec, die gelijkmatig over twee jaar zijn verdeeld. Gedurende de hele opleiding volg je cursussen binnen de Faculteit der Letteren en de Radboud Docenten Academie. De opleiding kent vijf onderwijslijnen:
- Vakinhoudelijke lijn (30 EC): cursussen op het terrein van de Nederlandse letterkunde, taalkunde en taalbeheersing, aangevuld met keuzevakken uit het masteraanbod van de Faculteit der Letteren en Master Language.
- Pedagogisch-didactische lijn (22 EC): cursussen op het terrein van de didactiek van het schoolvak Nederlands, de algemene didactiek en de pedagogiek. Je leert een visie te ontwikkelen op je schoolvak, wetenschapsgebied en onderwijs.
- Onderzoekslijn (26 EC): een cursus op het terrein van geesteswetenschappelijke en onderwijskundige onderzoeksmethoden en een geïntegreerde masterscriptie waarin je een vakinhoudelijk scriptieonderzoek combineert met een didactisch ontwerponderzoek.
- Praktijklijn (30 EC): een tweejarige stage in het voortgezet onderwijs waarbij je je docentkwaliteiten ontplooit en de inzichten uit de vakinhoudelijke en de pedagogisch-didactische colleges naar de praktijk vertaalt.
- Academische en Professionele Ontwikkeling (12 EC): bijzonder aan deze opleiding is het geïntegreerde karakter van het studieprogramma. Zo loop je stage vanaf dag één waardoor je kennis en vaardigheden vanuit de vakinhoudelijke en pedagogisch-didactische leerlijnen direct in de praktijk kunt toepassen. In de cursus Academische en Professionele Ontwikkeling word je persoonlijk begeleid en reflecteer je met medestudenten op je ontwikkeling. Hierin onderwerp je je visie op het docentschap en je ontwikkeling als vakinhoudelijk en pedagogisch-didactisch specialist aan een kritisch onderzoek.
Meer informatie over de leerlijnen vind je hier: Leerlijnen
Eindtermen
De eindtermen voor de opleiding zijn geschematiseerd in de eindtermenmatrix.