Opleidingstraject voor schoolleiders: Persoonlijk leiderschap, goed onderwijs en zingeving

Datum bericht: 2 juli 2018

“Kwaliteit van onderwijs is meer dan goede doorstroomcijfers en examenresultaten; het is verbonden met een pedagogische kijk op kinderen: welke mogelijkheid wil in dit kind doorbreken? Wat is mijn visie als schoolleider op goed onderwijs in casu het goede leven van kinderen, het goede samenleven en het goede leren?”. Dit is het uitgangspunt van het opleidingstraject Persoonlijk leiderschap, goed onderwijs en zingeving VO dat wordt aangeboden door Verus (Vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs) in samenwerking met de Radboud Universiteit. Tijdens dit traject worden schoolleiders uitgedaagd om hun eigen inspiratie, passie en idealen te verkennen.

Vijf pijlers

Het opleidingstraject is ingericht rondom vijf pijlers: praktijk, persoonlijke biografie, theorie, verdieping en gesprek. Het traject begint met een verkenning van eigen drijfveren: “Persoonlijk leiderschap gaat over uzelf als schoolleider. U bent zelf het belangrijkste instrument in uw leiderschap. In alles wat er in de school gebeurt, bent u zelf als persoon met uw eigen levensverhaal, waarden, idealen, verwachtingen en sterke eigenschappen maar ook met uw eigen grenzen en valkuilen aanwezig. Waardoor u wordt geraakt en wat u van uiteindelijke waarde vindt in het leven, werkt door in de wijze waarop u naar kinderen, het onderwijs, de school en uw eigen rol als schoolleider kijkt.”

Het opleidingstraject

Het opleidingstraject bestaat uit zes thematische blokken van vier weken die worden afgesloten met een bijeenkomst. De bijeenkomsten vinden plaats op woensdagen en duren van 14.00 tot 20.00 uur. Tijdens de bijeenkomsten gaan de deelnemers met elkaar in gesprek op basis van aangereikte literatuur. De bijeenkomsten vinden plaats op:

Kerndocenten van het project zijn:  prof. dr. Chris Hermans (RU empirische religiewetenschap), dr. Theo van der Zee (Verus – Titus Brandsma instituut) en Sandra van Groningen MA MSc (RU). Daarnaast worden er tijdens de bijeenkomsten ook gastdocenten uitgenodigd. Deze zijn: prof. dr. José Sanders (RU narratieve communicatie), prof. dr. Gert Biesta (UvH pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming) en prof. dr. Peter Nissen (RU spiritualiteit en oecumene).

Meer informatie over het opleidingstraject is de vinden op de website. Het programma vindt plaats van september 2018 tot april 2019 en kost 2975 euro. De studiebelasting is 168 SBU (6 EC) en het programma wordt afgesloten met een afsluitend werkstuk geschreven onder verantwoordelijkheid van prof. dr. Chris Hermans.

Geïnteresseerd in het voortgezet onderwijs en zingeving? Lees dan ook op Radboud Recharge waarom levensbeschouwing een vaste plek op alle scholen verdient.


Ervaringsverhalen

Jean Wiertz, rector Sint-Janslyceum ’s Hertogenbosch

“Normaal heb je niet zo’n diepgaand gesprek over je eigen drijfveren, idealen en kernwaarden. In het biografisch interview ben ik mijzelf bewust geworden, hoe ik tegen de dingen aankijk en hoe dit verbonden is met mijn eigen leiderschap. Je wordt je ook bewust over de plek van je moeite. Weten waar je beperkingen liggen. Waar zit je kracht, maar ook waar zit je moeite. En is dit wat de school nodig heeft op dit moment en in deze fase van haar ontwikkeling?”

“Ik ben mijzelf bewust geworden waar ik voor sta vanuit mijn eigen levensverhaal. Juist ook als het gaat om het pedagogische. Ik merk dat ik beter aan anderen kan doorgeven waarom ik dingen belangrijk vind.”

Thijs Jan van der Leij, rector Farel/Oostwende College

“Als schoolleider ben je wel een rolmodel; als je het voorleeft, dan gaat dat werken. Het is een mooie ervaring, dat wat je doet er echt toe doet. Dat vraagt erom dat je gelooft in je eigen kunnen. Ik geloof sterk in de rol van de leidinggevende. Jij bent bepalend voor het personeelsbeleid; je voelt tot wie je je aangetrokken weet om als mensen een school mee te vormen en daarmee maak je veiligheid en gemeenschap concreet. Jouw keuzes zijn hier in lijn met het verhaal van de school.”

"Door deel te nemen aan de Kennisalliantie kregen we ons verhaal scherp. Tijdens een visitatie werd er gekeken naar wat er is, naar wat er mag zijn, maar ook naar wat er niet goed gaat, omdat ook daar iets oplicht wat er van waarde is. Hierdoor hebben we een bril gebouwd, een visie, een ‘why’, en elk domein bespreken we vanuit die bril.”