‘Bijzonder saaie lezing’ van Marc De Kesel over moderne mystiek van Mallarmé (18 mei 2020)
Vorig jaar organiseerde Sander Vloeibergs de studiedag ‘Kunst, kerk en mystiek’ in Leuven. Tijdens de studiedag werd de relatie tussen de Middelnederlandse christelijke mystiek enerzijds en de hedendaagse kunstpraktijk anderzijds bestudeerd. Academici en een panel van kunstenaressen gingen samen op zoek naar wat deze mystieke teksten ons vandaag kunnen leren, met speciale aandacht voor de interpretatieproblemen en de huidige postchristelijke context.
TBI-directeur Marc De Kesel hield een – zoals hij zelf noemde een ‘bijzonder saaie lezing’ – over moderne dans en moderne mystiek: over Mallarmé’s ‘spirituele’ kijk op dans.
Een ballerina danst op een lege scène als op de rand van het oneindige. De gratie van haar pirouettes is zonder meer ‘spiritueel’. Zo voelde de Franse dichter Stéphane Mallarmé het aan en schreef een aantal rake observaties in die zin neer. Marc De Kesel legt Mallarmé’s opmerkingen naast een aantal commentaren op een schilderij van Casper David Friedrich, Der Mönch am Meer. Het levert een interessante reflectie op over waar het een moderne spiritualiteit of mystiek om te doen is.
Bekijk en beluister de – alles behalve saaie – lezing van Marc De Kesel
De lezing is als essay gepubliceerd: Marc De Kesel (2020), Ballerina als pen. Over Stéphane Mallarmés ‘spirituele’ kijk op dans, in: De Uil van Minerva 33 (2020) 2: 56-70.