Onderzoekscentrum voor mystiek en spiritualiteit

Waarom laat God ons lijden

Voor het eerst verschijnt bij  Uitgeverij Sjibbolet de Nederlandse vertaling van de veelgehouden en besproken voordracht van Karl Rahner: Waarom laat God ons lijden? Inigo Bocken, wetenschappelijk directeur van het Titus Brandsma Instituut en docent religie- en cultuurtheorie aan de Radboud Universiteit, verzorgde de vertaling van deze korte tekst en schreef tevens de inleiding. Naast Inigo Bocken werkten ook diaken en theoloog Rob Polet (R.K. parochie van de H. Nicolaas te Amsterdam) en uitgever Elsbeth Greven mee aan het boek.

Maandag 9 december boekpresentatie Waarom laat God ons lijden?
Maandag 9 december vindt de boekpresentatie plaats in het Goethe-Institut Niederlande, Herengracht 470 te Amsterdam. Van 19.30 tot 21.00 uur bent u van harte welkom. Er is ook gelegenheid voor discussie. De toegang is gratis, aanmelden via info-amsterdam@goethe.de.

Fundamentele vraag
De vraag waarom God ons laat lijden – de theodicee – is één van de meest fundamentele vragen van ons menselijk bestaan. Niemand kan aan deze vraag voorbijgaan. Het antwoord van Rahner is in de voor hem zo karakteristieke wijze zeer doordacht en gevrijwaard van hoogdravende taal. Het is daardoor diepgravend en behulpzaam. Rahner wijst op het geheimvolle van God, niet om kritische vragen te ontlopen maar om de moed, die het geloof vraagt, om onze grenzen onder ogen te zien.

Karl Rahner (1904-1984) was een Duitse theoloog, priester en jezuïet. Hij geldt met zijn antropologische nadruk op de theologie als een van de belangrijkste vernieuwende theologen van de twintigste eeuw.

Waarom laat God ons lijden?verschijnt in de reeks Sjibbolet Filosofie. Het boek kost € 12,99 en is te koop in de boekhandel of online bij Berneboek.