Onderzoekscentrum voor mystiek en spiritualiteit

Dr. Herman Westerink per 1 mei nieuwe wetenschappelijk directeur Titus Brandsma Instituut

Datum bericht: 22 augustus 2021

Met ingang van 1 mei 2021 is dr. Herman Westerink voor vier jaar benoemd tot wetenschappelijk directeur van het Titus Brandsma Instituut in Nijmegen. Herman is al jaren werkzaam op het instituut als wetenschappelijk medewerker en als projectleider Maatschappelijke Spiritualiteit. Daarnaast is hij als universitair hoofddocent Godsdienstfilosofie verbonden aan de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen (FFTR). Sinds 1 september 2016 is dr. Herman Westerink bijzonder gasthoogleraar aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven.

Centraal in het onderzoek van Herman Westerink staan theorieën van mystiek, ascese en spiritualiteit, vragen rond de vorming van religieuze subjectiviteit, psychoanalytische theorievorming en interculturele filosofie.

De directeursaanstelling is voor 0,3 FTE. Praktisch gezien zal Herman twee dagen per week op het TBI aanwezig zijn en de overige dagen bij de faculteit FTR.

Herman Westerink volgt Marc De Kesel en Inigo Bocken op, die de afgelopen jaren samen de leiding hadden over het TBI, respectievelijk in de rol van directeur in- en externe zaken en van wetenschappelijk directeur. Wij willen bij deze Marc en Inigo van harte bedanken voor hun inzet voor het TBI.

Marc De Kesel gaat zich binnen het TBI weer vol op het onderzoek van de mystiek richten en daarnaast op zijn bijzonder hoogleraarschap aan de faculteit.

Inigo Bocken gaat zich volledig richten op de intellectuele biografie van Titus Brandsma die in 2023 het licht zal zien. Ook zal Inigo als speciaal gezant de relaties met de congregaties en ordes verzorgen. Daarnaast is Inigo Bocken per 1 februari 2021 voor 0,2 FTE benoemd als hoogleraar Mystieke Theologie aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven.