Onderzoekscentrum voor mystiek en spiritualiteit

Minisymposium geeft duiding aan lijdensverhaal in de moderne tijd

Datum bericht: 9 maart 2023

Het Katholiek Documentatie Centrum (KDC) en het Titus Brandsma Instituut (TBI) nodigen u graag uit voor een minisymposium op maandag 3 april 2023. De aanleiding voor dit symposium  is de publicatie van het boek Lijden: Eigentijdse visies op de kruisweg en het laatste avondmaal (Uitgeverij Waanders) en de kick-off van de kunstroute Walk of Wonder die op de campus van de Radboud Universiteit wordt aangelegd.

Kunst inspireert kunst

In 2018 schonk kunstenaar, publicist en voormalig huisarts Ignace Schretlen een bijzondere collectie boeken en kunstwerken aan het KDC en de Radboud Universiteit. Deze Kruisweg-collectie van 600 voorbeelden die het lijdensverhaal van Christus verbeelden, daagt studenten en onderzoekers uit tot nadenken over de betekenis van het ‘lijden’ in de recente geschiedenis en in onze tijd.

Geïnspireerd door deze collectie wordt dit voorjaar een kunst-route aangelegd op de campus van de Radboud Universiteit en RadboudUMC met de titel Walk of Wonder. Zeven kunstwerken leggen een verbinding met de ‘staties’ van de Kruisweg en nodigen uit tot gesprek over (zin)vragen in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. Daarmee bieden ze ook een pad om de katholieke traditie van universiteit en  ziekenhuis te verbinden met eigentijdse beleving.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

flyer_voorzijde

Het boek

Het boek biedt een handreiking tot de collectie door de geschiedenis van de Kruisweg en het Laatste Avondmaal uit te leggen en de lijnen van dit erfgoed door te trekken. Ook zonder voorkennis of affiniteit met religie, zal dit boek verschillende groepen inspireren om nieuwe perspectieven op het lijden te ontdekken. Het programma op 3 april zal een aantal aansprekende voorbeelden geven.

Programma

Download hier de digitale flyer met het programma (wijzigingen onder voorbehoud). (pdf, 1 MB)

Toegang gratis

Deelname aan deze bijeenkomst is gratis, maar aanmelden is verplicht. Schrijf u in vóór 29 maart 2023 bij de informatiebalie van het KDC via: info@kdc.ru.nl