Onderzoekscentrum voor mystiek en spiritualiteit

Ontneming predicaat ‘katholiek’ Radboud Universiteit; een kardinale fout van de Bisschoppenconferentie

Datum bericht: 22 augustus 2021

Op 20 oktober 2020 werd het nieuws wereldkundig gemaakt dat de Radboud Universiteit per ingang van 15 november 2020 niet langer het predicaat ‘katholiek’ mag en zal dragen. Ondanks een reeds langlopend geschil tussen Stichting Katholieke Universiteit (SKU) – toezichthouder van de Radboud Universiteit en het Radboudumc – én de Nederlandse Bisschoppenconferentie – de landelijke vergadering van bisschoppen – kwam het bisschoppelijk decreet van de ontneming van eerdergenoemd predicaat voor de SKU als een grote (teleurstellende) verrassing.

Coban Menkveld, theologie- en religiewetenschapper aan de Radboud Universiteit en sinds augustus 2020 assistent-biograaf van de nieuwe Titus Brandsma-biografie aan het Titus Brandsma Instituut, betoogt in zijn artikel in het Belgische tijdschrift Streven dat de bisschoppenconferentie hier een kardinale fout heeft gemaakt.
> Lees het hele artikel op de website van Streven