Onderzoekscentrum voor mystiek en spiritualiteit

Save the date: Titus Brandsma Lezing 15 oktober 2021

Datum bericht: 24 augustus 2021

Fotograaaf: Boris Breuer

De 27e Titus Brandsma Lezing wordt in verband met de coronamaatregelen dit jaar gehouden op vrijdag 15 oktober 2021 in de Stevenskerk in Nijmege.  We gaan ervan uit dat we ongeveer 300 gasten kunnen ontvangen in de kerk. De lezing wordt ook gelivestreamd én is naderhand via YouTube terug te kijken.

Binnenkort kunt u zich voor de TBI Lezing aanmelden.

Dit jaar is er een bijzondere spreker. We hebben Heino Falcke, hoogleraar astrodeeltjesfysica en radioastronomie van de Radboud Universiteit, bereid gevonden de Titus Brandsma Lezing dit jaar uit te spreken. Falcke maakte in 2019 – samen met collega’s van over de hele wereld – de eerste foto van een zwart gat. Deze foto ging de hele wereld over.

Naast wetenschapper is Heino Falcke in zijn vrije tijd lekenpredikant. Als predikant combineert hij zijn geloof en wetenschap op een natuurlijke manier.

Een reis naar het einde van tijd en ruimte
Zwarte gaten zijn één van de bizarste, en meest fundamentele, voorspellingen van Einsteins relativiteitstheorie. De extreme concentratie van materie in een zwart gat heeft een aantrekkingskracht dusdanig sterk dat zelfs licht niet kan ontsnappen. Het is het einde van tijd en ruimte.

In 2019 is het onmogelijke gebeurd, de eerste foto van een zwart gat werd gepubliceerd door de Event Horizon Collaboration. Dit is een internationaal samenwerkingsverband van meer dan 200 wetenschappers. Heino Falcke is hoogleraar astrodeeltjesfysica en radioastronomie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Als hoofd van de Science Council van de Event Horizon Telescope speelde hij een sleutelrol in het maken van de eerste foto van een zwart gat. Falcke is lid van de KNAW, en ontving in 2011 de hoogste wetenschappelijke prijs in Nederland met de Spinozapremie.

Na de lezing zal Christoph Lüthy, Radboud-hoogleraar Geschiedenis van de filosofie en decaan van de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen, in gesprek gaan met Heino Falcke.

Titus Brandsma Lezing 2021
Datum: Vrijdag 15 oktober 2021
Aanvang: 15.00 – 16.30 uur (14.30 uur inloop)
Borrel: tot 17.30 uur
Locatie indien mogelijk: Stevenskerk, Sint Stevenskerkhof 62
6511 VZ Nijmegen

Meer weten over Heino Falcke?
> Lees de column van Henk van Straaten met Heino Falcke in de Volkskrant
> Bekijk een filmpje uit de serie Zin in Wetenschap waarin Falcke spreekt over wetenschap en zijn geloof
> Eigen website Heino Falcke

Aanmeldingsformulier
Vanaf half september kunt u zich hier aanmelden.

Eerdere Titus Brandsma Lezingen
Bekijk eerdere Titus Brandsma Lezingen (pdf, epub, YouTube)