Onderzoekscentrum voor mystiek en spiritualiteit

Charles Caspers: In alles de Liefde. Over de Dochters van Maria en Joseph

In 1820 stichtten Jacobus Antonius Heeren en Anna Catharina van Hees in ‘s-Hertogenbosch de Congregatie Dochters van Maria en Joseph, ter plaatse beter bekend als de Zusters van de Choorstraat. Net als andere religieuzen in de traditie van Vincentius a Paulo legden de zusters niet alleen de drie geloften van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid af, maar daarnaast ook de gelofte om liefdewerken te verrichten.

Aanvankelijk ging het vooral om de zorg voor alleenstaande bejaarden en (wees)kinderen, later steeds meer om de begeleiding van kinderen met een geestelijke of lichamelijke beperking.

In zijn lezing stipt Charles Caspers enkele hoogtepunten aan uit de tweehonderdjarige congregatiegeschiedenis. De leidvraag is: wat heeft de zusters al die tijd bewogen om te leven zoals zij leefden?

Deze TBI Lecture van Charles Caspers is er één van vier lezingen. U kunt zich ook alvast voor de andere lectures aanmelden.
> Kijk de lezing terug op YouTube

Tijdstip: Woensdag 20 oktober 15.30-17.00 uur
Locatie: E 3.01 (Erasmustoren, Erasmusplein 1 Nijmegen)

De Lectures zijn gratis en we zorgen voor koffie en thee.