Zoek in de site...

Uitgelicht: Dutch Design

De term Dutch Design werd voor het eerst gebruikt in 1993 in Milaan. Het Nederlandse platform Droog gooide hoge ogen op de internationale meubelbeurs en journalisten spraken over a new wave of Dutch design. Een nieuwe stroming was geboren. Kenmerken van Dutch Design: minimalistisch, experimenteel, innovatief, onconventioneel en met gevoel voor humor.  Binnenkort start de Dutch Design Week, door de corona een digitaal programma. Wil je liever door een boek bladeren: hieronder een selectie uit “Dutch Design old school” te vinden in de Universiteitsbibliotheek.

Van neorenaissance tot postmodernisme : honderdvijfentwintig jaar Nederlandse interieurs: 1870-1995 door Ellinoor Bergvelt, Frans van Burkom, Marijke Beek, Robyn de Jong-Dalziel

Deze rijk geillustreerde uitgave biedt voor het eerst een uitgebreid overzicht van het Nederlandse interieur vanaf het einde van de negentiende eeuw tot heden. Een samenhangend en kritischhistorisch standaardwerk samengesteld over de opmerkelijke ontwikkelingen van het Nederlandse interieur.

NK2054.A1 - V36 1996

Alexander Verberne:  vormgever van boeken & muziek : een documentatie:  [samenstelling Ernst Braches].

Alexander Verberne (grafisch vormgever) begon in 1957 de student Ernst Braches te vertellen hoe hij het doen moest. Een voorbeeldige samenwerking leidde tot een voorbeeldige kopij en tot het tweelingboek Kopij en Druk in de Nederlanden / Copy and Print in The Netherlands (1957-1963), een imponerend boek dat door ontwerp en technische verzorging beschouwd kan worden
als een monument voor de Nederlandse drukkunst.

CB1 b 2843

Wereldverbeteraars : 100 jaar idealen in glas: redactie Ed van Hinte en Timo de Rijk

Verhandeling waarin een beeld geschetst wordt van de idealen en opvattingen van ontwerpers, fabrikanten en theoretici en hun invloed op een eeuw ontwerpen in Leerdams glas.

NK5110 - .W47 2006

Een eeuw Nederlandse architectuur 1880-1990  door Joseph Buch; redactie: Tjeerd Boersma; vertaling [uit het Engels]: Juliette Roding, Tjeerd Boersma, Inge Timmermans.

Overzicht van de Nederlandse architectuur, geschreven door een Amerikaanse architect/docent architectuurgeschiedenis. De auteur behandelt de in zijn ogen belangrijkste gebouwen, architecten en stromingen uit onze eeuw. Hij schenkt aandacht aan politieke, sociale en economische aspecten, en heeft oog voor (inter)nationale artistieke invloeden. Buch heeft vooral affiniteit met 'moderne' architectuur waarin vorm en sociale betekenis een rol spelen. Hij toont weinig begrip voor de negentiende eeuw, de veelzijdigheid en kwaliteit in traditionele stromingen of de wederopbouwarchitectuur.

NA1148 - .B83 1990z

Dirk van Sliedregt, 1920-2010: meubelontwerper, interieurarchitect, docent door Anja Tollenaar, Femke Huisman.

Dirk van Sliedregt geniet bekendheid vanwege zijn interieurontwerpen voor met name apotheken en raadhuizen in de jaren 1950, 1960 en 1970 op diverse locaties in de provincies Overijssel en Zeeland evenals in de steden Utrecht en Alkmaar. Zijn meubelontwerpen in rotan en staal zijn bij een groot publiek bekend en in de naoorlogse periode geroemd door Goed Wonen, zoals de stoel uit de voormalige foyer van het Stedelijk Museum Amsterdam en de ligstoel met de kenmerkende combinatie van rotan en een stalen frame (het type 685 uit 1959 werd in 2003 door Lensvelt opnieuw in productie genomen). Daarnaast speelde hij een rol van betekenis als docent van vele interieurontwerpers aan de academies in Enschede, Amsterdam en Kampen.

NK2567 - .S55 2013

Multilaties, metamorfoze twintig jaar: nationaal programma voor het behoud van het papieren erfgoed door Tijs Goldschmidt; Marg van der Burg; ontwerp boekband Irma Boom en 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis samengesteld door Els Kloek met medewerking van Anna de Haas, vormgeving boekband Irma Boom

Voorbeelden van grafisch ontwerper Irma Boom (1960). Boom is allereerst bekend vanwege haar boekontwerpen, maar zij ontwerpt ook huisstijlen, logo’s (o.a. voor het Rijksmuseum) en munten. Onder haar opdrachtgevers zijn OMA, Chanel, Ferrari, het Prins Claus Fonds en kunstenaars. De Bijzondere Collecties van de UvA verzamelt Booms levende archief. Musea als het MoMa en het Centre Pompidou hebben haar boeken in hun collectie opgenomen.

KDC c 28245 / CB1 c 59311

Industrie & vormgeving in Nederland 1850-1950 redactie Ellinoor Bergvelt [... et al.] ; coördinatie Petra Dupuits

Tentoonstellingscatalogus, 21 december 1985-9 februari 1986.

T183.N42 - A475 1985

Gispen  door André Koch, Sylvia van Schaik.

Geschiedenis van de Nederlandse meubelfabriek Gispen in de periode 1916-1990, van de oprichter en industrieel ontwerper Willem Hendrik Gispen (1890-1981) en van het bedrijf in Rotterdam en Culemborg en zijn moderne producten. Aandacht voor de samenwerking met architecten, beurzen, de toepassing van nieuwe materialen, opdrachten van het koningshuis, en het kantoormeubilair. Veel van de toentertijd revolutionaire modernistische ontwerpen worden nog steeds geproduceerd: ze zijn tijdloos modern gebleken.

NK2570.G57 - A4 2011

Goed in vorm : honderd jaar ontwerpen in Nederland door Mienke Simon Thomas

Nederlandse vormgeving is in de afgelopen tien tot twintig jaar uitgegroeid tot een fenomeen met internationale uitstraling. Vanuit vijf invalshoeken behandelen auteurs de Nederlandse ontwerpcultuur van de twintigste eeuw: het ambacht, de kunst, de moraal, het beleid en het debat.

NK1454.A1 - T56 2008

Delfts aardewerk: geschiedenis van een nationaal product: Vazen met tuiten: 300 jaar pronkstukken door Marion S. van Aken-Fehmers met bijdragen van Sarah A. Bosmans ... [et al.] ; eindredactie en editieTitus M. Eliëns

Catalogus ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag van 31 maart t/m 29 juli 2007. - Tekst in het Nederlands en Engels

NK4295 - .H33 1999

Martin Visser : verzameld werk:  [teksten publicatie: Martin Visser ... et al. ; eindred.: Hans Schopping ... et al.].

Overzicht van het leven en werk van de Nederlandse meubelontwerper (geb. 1922).

Visser ontwierp van jongs af aan meubels, maar volgde een MTS-opleiding waterbouwkunde en werd aanvankelijk bouwkundig tekenaar. Door hem ontworpen meubels werden gekocht door de Bijenkorf die hem in 1947 in dienst nam als verkoper en etaleur, en in 1954 benoemde tot chef-inkoop.

In 1954 werd hij ontwerper en hoofd collectievorming bij meubelfabriek 't Spectrum te Bergeijk. Hij werd in de jaren '60 bekend door het ontwerp van zijn versie van de simpel verstelbare slaapbank BR 02.7, een ontwerp uit 1958/1960. De afkorting 'BR' staat voor Bank Rusten. In 1989 ontving hij voor zijn ontwerpen de Theo Limperg-prijs. In 1991 toonde het Centraal Museum in Utrecht een overzichtstentoonstelling van zijn werk.

NK2570.V57 - A4 1991

Vormgevers door Wil Bertheux; tentoonstellingscatalogus Stedelijk Museum (1968)

Bevat een overzicht van het werk van 44 industrieel ontwerpers.

N5072.A55 - A3 1968

In good shape: style in industrial products, 1900 to 1960 / [samengesteld door] Stephen Bayley.

Ontstaan en ontwerpproces van industriele producten in de periode 1900-1960.

2097 c 38

holland in vorm

Holland in vorm : Dutch design 1945-1987 /  door Gert Staal, Hester Wolters [samengesteld en editie Stedelijk Museum Amsterdam ... et al. ; design Arlette Brouwers].

NK1454.A1 - H65 1987

Elements: a series of 15 books accompanying the exhibition Elements of Architecture at the 2014 Venice Architecture Biennale /  Rem Koolhaas ; editor in chief, James Westcott ; editors, Ben Davis [and six others] ; contributors, Tom Avermaete [and five others] ; associate editors, Rebecca Bego [and 6 others]. Vormgeving Irma Boom

Architectuur is een vreemde mix van doorzettingsvermogen en flux, een samensmelting van elementen, sommige die al meer dan 5.000 jaar bestaan ​​en andere die gisteren (her) uitgevonden zijn. Het feit dat deze elementen onafhankelijk van elkaar veranderen, volgens verschillende cycli en besparingen, en om verschillende redenen, maakt van elk gebouw een complexe collage van het archaïsche en het huidige, het locatiespecifieke en de standaard, mechanische gladheid en het spontane. . Alleen door de elementen onder een brede lens te bekijken, kunnen we de culturele voorkeuren, vergeten symboliek, technologische vooruitgang, mutaties die worden veroorzaakt door intensievere wereldwijde uitwisseling, klimaataanpassingen, politieke berekeningen, wettelijke vereisten, nieuwe digitale regimes, en, ergens in de mix, herkennen. - de ideeën van de architect die vandaag de architectuurpraktijk vormen.

NA2840 - .E45 2014

De Stijl: 1917-1931  redactie Mildred Friedman ; voorwoord H.L.C. Jaffé ; bijdragen van Manfred Bock ... [et al.] ; Stedelijk Museum Amsterdam, Rijksmuseum Kröller-Müller Otterlo.

Jaffé charts the evolution of the movement from its beginning in 1917 with the founding of the journal De Stijl. He locates the philosophical origins of the artistic program, which put aside representation of nature and confined itself to "pure" forms of expression: vertical and horizontal lines and the primary colors--yellow, blue, red--against white, black, and gray. He describes the roles of Ban Doesburg, De Stijl's driving force, and Mondrian, its leading exponent; the application of its principles to design and architecture; and the involvement of sculptors Arp and Brancusi. He places De Stijl in relation to other abstract arts and demonstrates its wide range of influence. Throughout Jaffé quotes extensively from the writings of the De Stijl group, allowing the artists themselves to describe their aims and methods; a complete forty-page pamphlet by Mondrian, Art and Life (1931) is appended.

N6948.5.S8 - S8 1982

Volmaakt verchroomd: d3 en het avant-gardemeubel in Nederland: redactie Titus M. Eliëns, Marlite Halbertsma ; met bijdragen van Yvonne Brentjens ... [et al.].

d3 was een Rotterdamse fabriek van stalen buismeubelen die van 1932 tot 1935 heeft bestaan. Oprichter en hoofdvormgever was grafisch ontwerper,fotograaf en filmer Paul Schuitema. De fabriek was een ontwerperscollectief, met naast Schuitema vormgevers en architecten als Cor Alons, Jan Buijs, Jan van Ettinger, Wim van Gelderen, Jan Gidding, Charles Karsten, Han van Loghem, Ben Merkelbach, Arie Verbeek en Gerrit Rietveld, die geregeld of alleen incidenteel ontwerpen leverden. De fabriek had succes omdat de meubels relatief goedkoop waren, boeiend waren vormgegeven en veel variatie kenden. Ondanks het succes moest d3 er in 1935 mee ophouden door managementproblemen.

NK2570.D3 - B745 2007