Zoek in de site...

Schoonmaak en hygiëne

In de gebouwen op de campus zijn verschillende hygiënemaatregelen genomen. De actuele richtlijnen van het RIVM zijn hiervoor het uitgangspunt. Zo is bij alle ingangen van een gebouw desinfecterende handgel beschikbaar, zijn hygiënepunten met schoonmaakmiddelen opgesteld en geldt onderstaand schoonmaakprogramma.

Het voorkomen van verspreiding van het coronavirus is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarom vragen we studenten en medewerkers om vergader- en onderwijsplekken zelf tussentijds te reinigen indien gewenst.

Desinfecterende gel

Gebruik desinfecterende handgel alleen wanneer er voor een langere tijd geen gelegenheid is om de handen met water en zeep te wassen. In andere gevallen is het voldoende om te zorgen dat je niet met je handen in het gezicht komt.

Instructie handenwassen

Handdoek- en droogautomaten

In de meeste toiletruimtes hangen handdoekautomaten die vanzelf oprollen na gebruik. Deze voldoen aan de richtlijnen van het RIVM. De richtlijn van het RIVM is om de handen te drogen met een schone, droge doek voor eenmalig gebruik. De katoenen handdoekautomaat voldoet aan dit hygiëneadvies.

In sommige gebouwen hangen elektrische automaten voor wassen en/of drogen. Vanwege het risico op verspreiding van aerosolen zijn deze automaten buiten werking gesteld. Op die locaties liggen nu papieren handdoekjes voor eenmalig gebruik.

Hygiënepunten

Bij de pantry's zijn hygiënepunten ingericht. Daar vindt men de schoonmaakmiddelen om tussentijds zelf de (studie)werkplek of ander oppervlak te reinigen als daar behoefte aan is. Er zijn speciale schoonmaakdoekjes voor de reiniging van het toetsenbord en muis.

In vergader- en collegezalen zijn ook schoonmaakmiddelen aanwezig en kunnen gebruikers de tafel en stoelleuning zelf reinigen.

Schoonmaakprogramma

Conform de richtlijnen volstaat een schoonmaak volgens het reguliere programma. Schoonmaakpersoneel mag geen spullen verplaatsen. Dus hoe leger het bureau is, des te beter het schoongemaakt kan worden. Het schoonmaken van computerapparatuur behoort niet tot de standaard werkzaamheden.

Ruimte

Frequentie schoonmaak

Kantoorruimtes en werkplekken medewerkers (exclusief toetsenbord en muis)

2 x per week

Vergader- en onderwijsruimten

1 x per dag

Studiewerkplekken (exclusief toetsenbord en muis)

1 x per dag

Contactoppervlakken in openbare ruimtes (deurklink, leuning, waterkraan, bedieningspaneel koffieautomaat, liftpaneel etc.)

1 x per dag

Toiletten

Minstens 1 x per dag

Aanvullende schoonmaak

Indien gewenst kunnen aanvullende schoonmaakwerkzaamheden uitgevoerd worden. Je kunt deze aanvragen bij C&F via het aanvraagformulier. Hier zijn kosten aan verbonden. Neem daarom vooraf contact op met de gebouwbeheerder van het gebouw.

Veelgestelde vragen

Is desinfecteren van de (studie)werkplek nodig?

Het is niet nodig om op kantoor desinfectiemiddelen te gebruiken. Reinigen met een microvezeldoek, schoonmaakdoekje of water en zeep is voldoende. Bovendien kunnen desinfectiemiddelen bij verkeerd gebruik schadelijk zijn voor het milieu en voor de mens. Daarnaast kunnen ziekteverwekkers ongevoelig worden als ze te vaak gebruikt worden. Het desinfectiemiddel werkt dan niet meer. Meer informatie hierover is te vinden op de website van het RIVM.

Waarom staan er schoonmaakmiddelen bij de studie-, vergader- of werkplek?

De schoonmaak wordt deels door het schoonmaakbedrijf uitgevoerd en is deels ook de verantwoordelijkheid van de gebruikers van de gebouwen. Onderwijs- en vergaderzalen worden dagelijks gereinigd door het schoonmaakbedrijf. Maar omdat er dagelijks verschillende mensen gebruik maken van een tafel en/of stoel kan de gebruiker, voordat het college of overleg begint, de tafel en stoelleuning zelf nogmaals reinigen. De reinigingsmiddelen zijn in de ruimte aanwezig of bij een centraal hygiënepunt. Bij vertrek gooit de gebruiker het doekje in de afvalbak.

Waarom staat er een schoonmaakkaartje in mijn toetsenbord?

De kaartjes zijn geplaatst door de schoonmaakmedewerkers, als teken dat de betreffende werkplek is schoongemaakt en gebruikt kan worden. Bij gebruik van de werkplek is het de bedoeling dat de gebruiker het kaartje naast het toetsenbord op het bureau laat liggen. Zo ziet de schoonmaakmedewerker dat de werkplek gebruikt is en dus schoongemaakt dient te worden. Hetzelfde kaartje wordt na de volgende schoonmaakbeurt  weer in het toetsenbord geplaatst. Hiermee wordt de schoonmaakdienstverlening ook in deze tijd zo efficiënt en duurzaam mogelijk georganiseerd.

Schone werkplek