Waar richt het Institute for Science Education (ISE) zich op?
‘Bij ISE richten we ons op hoe leren en onderwijzen werkt binnen de vakken wiskunde, natuurkunde, biologie, informatica en scheikunde. We breiden momenteel ons team uit met universitair (hoofd)docenten (U(H)D) voor elk van deze vakken. De U(H)D’s doen hoogwaardig onderzoek en geven wetenschappelijk onderwijs binnen de bètavakdidactiek. Op dit moment zijn we op zoek naar de laatste van deze U(H)D’s, namelijk voor scheikundedidactiek.
Het is belangrijk om op te merken dat we 'scheikundedidactiek' beschouwen als een wetenschappelijke discipline op zich: we verwachten van kandidaten dat ze onderzoekservaring hebben met onderwijzen en leren in de scheikunde. We zien vaak dat dergelijke specialisten in scheikundedidactiek werken op een scheikundeafdeling tussen scheikundigen. Bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI) van de Radboud Universiteit werken alle specialisten op het gebied van bètadidactiek nauw samen: binnen ons instituut, in plaats van verspreid over de faculteit. Deze bundeling van expertise zorgt voor snelle samenwerking, stimuleert van elkaar leren en helpt ons samenwerken op overkoepelende onderwerpen.
Wat betreft het onderwijs zijn de U(H)D’s betrokken bij het lesgeven en coördineren van een tweejarige masteropleiding in Science Education, waarin we toekomstige bètadocenten voor het voortgezet onderwijs opleiden. Daarnaast zijn ze betrokken bij onze minor vakdidactiek, waarin bachelorstudenten kunnen ontdekken wat een carrière in het onderwijs inhoudt. Verder begeleiden ze studenten bij stages en scripties over onderwerpen binnen de bètadidactiek.
Elke U(H)D heeft diens eigen onderzoeksfocus. We hebben echter ook overkoepelende onderzoeksinteresses die ons als wetenschappers binnen het instituut verbinden. Specifiek bestuderen we gezamenlijk wetenschappelijke geletterdheid als een centraal thema. We onderzoeken hoe studenten leren om wetenschappelijke kennis buiten het klaslokaal toe te passen: om te redeneren over maatschappelijke dilemma's en persoonlijke uitdagingen, weloverwogen beslissingen te nemen en ernaar te handelen. In lijn met ons andere onderzoek speelt ook het perspectief van leraren een prominente rol: welke kennis en vaardigheden hebben zij nodig?
We werken uitgebreid samen met scholen, de overheid en andere organisaties. We zijn blij dat het Pre-University College (PUC) of Science zich bij ISE heeft aangesloten; PUC organiseert activiteiten voor middelbare scholieren en leraren in de regio. Via PUC hebben we toegang tot een groot netwerk van scholen voor onderzoek en onderwijs, en PUC is een kanaal om onderzoeksresultaten naar de mensen in de praktijk te brengen.’
Als universitair (hoofd)docent kun je de toekomst van ons instituut vormgeven.