De toekomst van bètaonderwijs: binnen het Institute for Science Education van de Radboud Universiteit

Een portretfoto van Floor Binkhorst en Tom Bielik
Als UD of UHD krijg je hier de kans én autonomie om hoogwaardig onderzoek op te zetten, en kun je meebouwen aan het instituut.
Naam
Floor Binkhorst & Tom Bielik
Huidige functie
Managing director & universitair docent biologiedidactiek

Hoe leren leerlingen binnen bètavakken? En welke kennis en vaardigheden hebben bètadocenten nodig om het leerproces van hun leerlingen goed te ondersteunen? Dat is de kern van het Institute for Science Education (ISE) aan de Radboud Universiteit. Universitair docent Tom Bielik en managing director Floor Binkhorst vertellen meer over het instituut en de voordelen van werken bij ISE en de Radboud Universiteit.

Waar richt het Institute for Science Education (ISE) zich op?

“Bij ISE richten we ons op hoe onderwijs en leren werken binnen en tussen de vijf disciplines wiskunde, natuurkunde, biologie, informatica en scheikunde,” legt Floor uit. “Voor elk van deze vakgebieden hebben we universitair (hoofd)docenten (UD/UHD) die innovatief onderzoek doen en onderwijs verzorgen in bètadidactiek. Op dit moment zijn we op zoek naar een UD/UHD met natuurkundedidactiek als focus.”

ISE beschouwt natuurkundedidactiek als een wetenschappelijke discipline op zichzelf en zoekt dan ook een collega met onderzoekservaring in hoe leerlingen natuurkunde leren en hoe docenten hen daarbij kunnen ondersteunen. “De bètavakken zijn bij ons nauw met elkaar verbonden. Elke UD/UHD vertegenwoordigt weliswaar een specifiek vakgebied, maar we werken intensief samen over de grenzen van disciplines heen. Dat geeft ons veel mogelijkheden om samen te werken, ideeën uit te wisselen en een sterk, gezamenlijk onderzoeksprogramma op te bouwen.”

Wat houdt de functie van Universitair (Hoofd)docent Bètadidactiek Natuurkunde in?

Tom Bielik in gesprek met een collega

De UDs en UHDs bij ISE dragen bij aan onderzoek, onderwijs en innovatie. Ze verzorgen onderwijs en coördineren het tweejarige masterprogramma Science Education, dat bètastudenten opleidt tot eerstegraadsdocent in het voortgezet onderwijs. “Dat is een van de mooie dingen aan onze opzet,” zegt Tom. “We maken deel uit van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica, waardoor we direct samenwerken met de vakinhoudelijke afdelingen. Zo nodigen we bijvoorbeeld collega’s uit om gastcolleges te verzorgen of om onderzoek mede te begeleiden.” Floor vult aan: “Het is ook heel fijn dat we midden in het faculteitsgebouw zitten. Onze studenten kunnen gewoon even binnenlopen om vragen te stellen. Dat maakt ons instituut heel toegankelijk, zowel voor studenten als voor collega’s.”

Naast het masterprogramma dragen UDs en UHDs bij aan een keuzeprogramma bètadidactiek voor bachelorstudenten, begeleiden ze stages en scripties en werken ze samen met docenten op middelbare scholen. “Die samenwerking werkt twee kanten op,” vertelt Tom. “Ik werk bijvoorbeeld samen met een ervaren docent in het voortgezet onderwijs die mij helpt met mijn cursus aan de universiteit, en ik bezoek hem op zijn school om samen projecten met zijn leerlingen op te zetten. Die wisselwerking is een belangrijk onderdeel van hoe we werken.”

Wat zijn de belangrijkste samenwerkingspartners?

ISE onderhoudt nauwe contacten met scholen in de regio, overheidsinstanties en andere partnerorganisaties. Via het Pre-University College of Science organiseert het instituut activiteiten voor leerlingen en docenten van middelbare scholen, wat toegang geeft tot een groot netwerk en een directe kans biedt om onderzoek in de praktijk te brengen. “Als instituut willen we een centrale spil zijn voor het bètaonderwijs in de regio,” legt Floor uit. “We slaan bruggen tussen de faculteit en het voortgezet onderwijs.”

De onderzoeksthema’s bij ISE zijn zowel vakspecifiek als vakoverstijgend. Het overkoepelende thema is wetenschappelijke geletterdheid, maar daarnaast zijn er diverse projecten rondom onderwerpen als duurzaamheid, kritisch denken, docentidentiteit, digitale geletterdheid en computational thinking. “We zijn een klein instituut, waardoor we flexibel zijn en intensief kunnen samenwerken,” vertelt Tom. “Zo doe ik onderzoek naar digital modelling, wat relevant is voor meerdere bètavakken. Momenteel vertalen we mijn tools naar het Nederlands zodat docenten in het hele land ermee aan de slag kunnen om hun leerlingen daarin te trainen.”

Wat maakt deze functie uniek en uitdagend?

Floor Binkhorst in gesprek met collega

“Als UD of UHD krijg je hier de kans én autonomie om hoogwaardig onderzoek op te zetten,” zegt Floor. “Daarnaast kun je meebouwen aan ISE als geheel. Je kunt je stempel drukken door het overkoepelende onderzoeksthema wetenschappelijke geletterdheid verder uit te diepen, externe financiering aan te vragen en (inter)nationale samenwerkingen op te zetten.”

“Er is hier veel ruimte om je eigen ideeën in te brengen en je richting te bepalen,” voegt Tom toe. “Het is niet een plek waar alles al vaststaat, en dat is juist wat het zo leuk maakt. Je bouwt samen aan iets nieuws, en dat geeft veel energie.”

Ook biedt de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica aan de Radboud Universiteit duidelijke loopbaanpaden. Die laten helder zien wat je kunt doen om van UD naar UHD en uiteindelijk hoogleraar door te groeien. “Anders dan vroeger hoef je niet meer te wachten tot er een vacature is om door te groeien. Dat geeft helderheid en perspectief voor je academische carrière.”

Wat maakt werken aan de Radboud Universiteit aantrekkelijk?

ISE is een relatief klein instituut met een informele, collegiale cultuur. “Naast team science doen we hier ook aan team teaching,” zegt Floor. “Nieuwe vakken geef je vaak samen, zodat je er niet alleen voor staat.” Het instituut organiseert regelmatig sociale activiteiten, en de centrale locatie binnen het faculteitsgebouw versterkt de lijntjes met andere instituten. De groene campus van de Radboud Universiteit is bovendien een prachtige plek om te werken, met moderne faciliteiten, diverse eetgelegenheden, een groot sportcentrum en het stadscentrum op slechts tien minuten fietsen.

“Er heerst hier een hele open en vriendelijke sfeer,” voegt Tom toe. “Collega’s zijn behulpzaam, denken met je mee en staan open voor nieuwe ideeën. Tegelijkertijd is het academische niveau hoog, wat het werk uitdagend en inspirerend maakt. We kijken ernaar uit om een nieuwe collega te verwelkomen die samen met ons verder wil groeien.”

Meer weten?

Heeft dit verhaal je enthousiast gemaakt over de functie van universitair (hoofd)docent bètadidactiek natuurkunde? Bekijk dan de vacature of neem contact op als je vragen hebt over de rol.

Bekijk de vacature voor universitair (hoofd)docent bètadidactiek natuurkunde.