Een dag in het leven van een contentspecialist met aandachtsgebied wetenschap - Thomas Haenen

Portretfoto Thomas Haenen
Als je nieuwsgierig bent aangelegd is het een droombaan.
Naam
Thomas Haenen
Huidige functie
Contentspecialist met aandachtsgebied wetenschap

Thomas werkt nu drie jaar als contentspecialist met aandachtsgebied wetenschapscommunciatie aan de Radboud Universiteit. In deze functie help je het onderzoek van de Radboud Universiteit onder de aandacht van het brede publiek te brengen.

Wat houdt jouw functie in? 

‘Als contentspecialist ben ik de brug tussen de onderzoeker en het brede publiek. Ik help onze wetenschappers om hun werk te delen, om complexe materie te vertalen naar toegankelijke teksten. Soms met een persbericht of achtergrondverhaal voor Radboud Recharge, soms door onderzoekers in contact te brengen met journalisten, festivalorganisatoren of zelfs basisscholen. Het is dus meer dan alleen persberichten schrijven: ik denk na over alle vormen van wetenschapscommunicatie om het onderzoek van de Radboud Universiteit bij de juiste doelgroepen te brengen.’ 

Wat maakt jouw werk bij de Radboud Universiteit uniek? 

‘Er zijn maar weinig banen binnen de universiteit waarmee je met zoveel verschillende mensen kennismaakt. Mijn collega's en ik worden bijna dagelijks benaderd door onderzoekers binnen de universiteit met nieuwe publicaties of projecten die ze graag onder de aandacht brengen van een breder publiek. Daardoor praat je de ene week met AI-onderzoekers over de impact van ChatGPT op het onderwijs, de week erop met juristen over de gevolgen van nieuwe wetgeving voor de rechten van migranten. Duurzaamheid, privacy, de economie, het onderwijs en nog zoveel meer: We hebben op elk vakgebied excellente onderzoekers die ik het hemd van het lijf kan vragen. Als je nieuwsgierig bent aangelegd is het een droombaan.’ 

Medewerkers aan het werk op de Radboud Universiteit

Hoe ziet een normale week er voor jou uit? 

‘Bij onderzoekers die ik spreek naar aanleiding van wetenschapsnieuws stel ik na een gesprek een persbericht op om te verspreiden onder relevante contacten in de media. Maar ik denk ook na over manieren om het te verspreiden via andere kanalen. Met collega's binnen de afdeling produceren we bijvoorbeeld ook infographics, video's of berichten voor social media. Alles om ervoor te zorgen dat het onderzoek van de Radboud Universiteit een zo breed mogelijk publiek bereikt.

Zo ben ik ook betrokken bij de ontwikkeling van de content voor de nieuwe website van de universiteit. Het was lange tijd nogal een uitdaging om erachter te komen wat voor onderzoek er allemaal loopt. We hebben doelgroeponderzoek gedaan onder onze wetenschappers, samenwerkingspartners uit het bedrijfsleven en journalisten. Dit hebben we gebruikt voor een betere indeling van de website gericht op het inzichtelijk maken van de volle breedte van ons onderzoek.

Daarnaast geef ik regelmatig advies en trainingen aan wetenschappers over hoe ze hun onderzoek begrijpelijk kunnen maken voor een breder publiek. Dat is soms één-op-één, maar steeds vaker ook voor grotere groepen van twintig, dertig of vijftig mensen tegelijk.  Het leuke is dat je na afloop altijd wel mailtjes krijgt van wetenschappers die beseffen dat hun aanstaande publicatie misschien wel interessant is voor de buitenwereld.

Tot slot ben ik een aanspreekpunt voor veel journalisten. We worden dagelijks gebeld door redacteuren, programmamakers en andere media die op zoek zijn naar experts om ontwikkelingen in het nieuws te duiden, of om prikkelende vragen te beantwoorden. En omdat het belangrijk is dat niet alleen dezelfde gezichten steeds weer in artikelen opduiken, zijn we continu op zoek naar nieuwe, jonge experts binnen de organisatie.’ 

Berchmanianum Radboud Universiteit

Hoe zou je je werkomgeving beschrijven? 

‘Ik werk vanuit het Berchmanianum, midden op de groene campus. Het is heerlijk om elke dag fietsend naar kantoor te komen. Thuiswerken is ook geen probleem. Er zijn een paar vaste dagen dat we op kantoor werken, maar als ik dat wil kan ik ook prima een paar dagen per week vanuit huis werken. De universiteit helpt met het inrichten van je thuiswerkplek: niet alleen een laptop en scherm, maar ook een bureau en bureaustoel worden als je dat wilt bij je thuisgebracht.

Binnen de Divisie Marketing & Communications wordt gewerkt aan de communicatie voor alle doelgroepen van de universiteit, van aankomende studenten tot alumni en van medewerkers tot onze partners wereldwijd. We hebben experts op het gebied van social media, fotografie en online analyses rondlopen. Er is dus altijd wel iemand die je kan helpen of die enthousiast met je mee kan denken, en dat is ontzettend fijn.’ 

Ben jij door het lezen nieuwsgierig geworden of de rol als contentspecialist bij de Radboud Universiteit een mooie volgende stap voor jou kan zijn? Wil je meehelpen om ons wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar een breed publiek? Bekijk dan de vacature in het team van Thomas.   

Bekijk de vacature