Checklist voor aankomst

Als je gaat werken in een ander land, zijn er veel dingen waar je aan moet denken. Onderstaande checklist helpt je bij je voorbereiding.

Als je van buiten de Europese Unie naar Nijmegen komt, is het handig om een paar weken voordat je aan het werk gaat te arriveren. Zo kun je bijvoorbeeld je visum, registratie in Nederland en woning op tijd regelen.

Checklist

In de voorbereiding zijn dit enkele belangrijke zaken die je moet regelen: 

  • HR-medewerker: Als je startdatum is vastgesteld, bekijk dan de lijst met HR-medewerkers en neem contact op met de juiste persoon voor jouw afdeling, instituut of faculteit. De HR medewerker stelt je arbeidscontract op, adviseert over je arbeidsvoorwaarden en biedt hulp bij een visumaanvraag. Heb je een visum nodig? Neem dan ten minste 2-3 maanden voor je startdatum contact met hen op.
     
  • Immigratie: Controleer of je een visum nodig hebt om Nederland binnen te komen, een verblijfs- of werkvergunning, en of je een geldig paspoort hebt. Je HR-medewerker verzorgt je visum- en verblijfsvergunningaanvragen. Geef bij je HR-medewerker aan of er gezinsleden met je meegaan naar Nederland, zodat hun aanvraag in de procedure meegenomen kan worden.
     
  • Vlucht / vervoer: Boek je tickets op tijd. Als je een visum nodig hebt, boek je vlucht dan na goedkeuring van de visumaanvraag.
     
  • Tijdelijke huisvesting: Als je niet op tijd een woning vindt dan kun je minimaal een maand en maximaal een jaar in het SSH& Guesthouse wonen. Reserveer ruim voordat je in Nijmegen aankomt, want er zijn maar een aantal appartementen beschikbaar.
     
  • Verhuizen: In verband met douaneprocedures kun je het beste tot drie maanden voor aankomst starten met de voorbereiding van het verhuizen van je inboedel vanuit je woonplaats in het buitenland naar Nederland.

Belangrijke documenten

Als je in Nederland komt werken, moet je weten welke documenten je mee moet nemen voor je arbeidscontract, inschrijving bij de gemeente Nijmegen, immigratie, verzekeringen enz. Over het algemeen moet je de volgende documenten meenemen:

  • Paspoort of andere identificatiedocumenten zoals een rijbewijs of identiteitskaart. Lees meer op de pagina Immigratie, visa en vergunningen. Zorg ervoor dat jij en je gezinsleden een paspoort hebben dat nog minstens 6 maanden geldig is na aankomst in Nederland.
     
  • Originele documenten zoals geboorte- en huwelijksakten, en diploma's en getuigschriften. Afhankelijk van de procedure waarvoor je het document nodig hebt, kan het zijn dat het in het Nederlands of Engels moet worden vertaald en dat het moet worden voorzien van een 'apostille'. 
     
  • Pasfoto's voor pasjes zoals uw campuskaart, openbaar vervoerkaart, enz. 
     
  • Aanstellingsbrief / Toelatingsbrief van de Radboud Universteit.
     
  • Verzekering: een kopie van je ziektekosten- en (indien van toepassing) reisverzekeringspolis. Lees meer op de pagina over verzekeringen

Meer gedetailleerde informatie

Wil je je verhuizing naar Nijmegen verder voorbereiden of meer te weten komen over het leven in Nederland? Bekijk dan de pagina's 'Coming to Radboud' voor meer gedetailleerde informatie. Daar vind je uitgebreide handleidingen over immigratie, visa en vergunningen en uitgebreide informatie over openbaar vervoer, gezondheidszorg en gezinszorg.

Coming to Radboud (in Engels)