Profilering, visie en leiderschap: de rol van directeur marketing & communicatie

Een portretfoto van Paul Heere
Deze functie komt vrij op een bijzonder interessant moment. Je krijgt een geweldige kans om het verhaal van de universiteit vorm te geven.
Naam
Paul Heere
Huidige functie
Interim-directeur divisie Marketing & Communicatie

Als directeur van de divisie Marketing & Communicatie geef je richting aan het verhaal van de Radboud Universiteit. Je bent een verbindende kracht binnen de marketing- en communicatiekolom én tussen interne stakeholders zoals faculteiten en bestuurders. Paul Heere, de huidige interim-directeur, vertelt over deze rol en zijn ervaringen.

Wat zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden van marketing & communicatie binnen de Radboud Universiteit?

‘De Radboud Universiteit werkt aan een gezonde, vrije wereld met gelijke kansen voor iedereen. Vanuit marketing en communicatie dragen we hier zo goed mogelijk aan bij door ons aanbod zichtbaar en aantrekkelijk te maken. Zo weten mensen ons te vinden om hier te studeren, te werken, onderzoek te doen of samen te werken. Verder dragen we bij aan het vergroten van de betrokkenheid, bijvoorbeeld bij alumni, donateurs en partners. 

Als directeur geef je leiding aan de divisie die dit allemaal mogelijk maakt. Daarmee heb je veel invloed op hoe we het onderwijs, onderzoek en onze maatschappelijke impact profileren.'

Met welke uitdagingen houd je je bezig als directeur? 

‘Deze functie komt vrij op een bijzonder interessant moment. De Radboud Universiteit ontwikkelt momenteel een nieuwe strategie voor de komende zes jaar. Dat biedt een geweldige kans om het nieuwe verhaal van deze organisatie vorm te geven. Het is aan onze divisie om dat verhaal door te vertalen in alle communicatie en marketing. 

Tegelijkertijd loopt er een traject om de bedrijfsvoering binnen de hele universiteit te optimaliseren. We moeten met minder middelen dezelfde waarde blijven leveren. Dat vraagt om een toekomstbestendige inrichting van onze divisie en om een intensievere samenwerking met de faculteiten.’

De universiteit staat bol van de kennis, nuance en nieuwe perspectieven. Dat maakt het werk rijk en inspirerend.

Hoe is de marketing- en communicatiekolom georganiseerd? 

Paul Heere in gesprek met collega

‘Marketing en communicatie is deels centraal en deels decentraal georganiseerd binnen de zeven faculteiten en andere organisatieonderdelen. De centrale divisie bestaat uit 75 collega’s die brede informatievoorziening verzorgen voor doelgroepen als (potentiële) studenten en medewerkers, alumni en externe partners.

We beschikken over uiteenlopende expertises, van branding, CRM en contentmanagement tot woordvoering, PR, social media, events en functioneel beheer. Als directeur geef je leiding aan deze centrale eenheid en verbind je mensen en thema’s. Het is inspirerend om samen te werken met zoveel bevlogen collega’s die voortdurend met creatieve en vernieuwende ideeën komen.

Elke faculteit – en sommige instituten of afdelingen – hebben daarnaast hun eigen marketing- en communicatieafdeling. Zo blijven we dicht bij onze medewerkers en studenten. Samen vormen we de marketing- en communicatiekolom van de universiteit. Binnen die kolom delen we veel kennis en zorgen we voor een consistente uitstraling. Als directeur stem je af met de decanen, directeuren en managers marketing & communicatie van de faculteiten, om de dienstverlening af te stemmen op hun behoeften.’

Wie zijn je belangrijkste samenwerkingspartners? 

‘Als directeur ben je niet alleen eindverantwoordelijk voor de divisie, maar ook een belangrijke sparringpartner voor stakeholders buiten de kolom. Je werkt nauw samen met het college van bestuur en maakt deel uit van het managementteam van Radboud Services, samen met de directeuren van HR, Financiën, ICT, Campus & Facilities, en onderwijs- en onderzoeksbeleid. Samen zijn we verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering, onder leiding van de algemeen directeur van Radboud Services. Daarnaast neem je deel aan het overleg met de directeuren bedrijfsvoering van de faculteiten. Binnen het optimalisatietraject van de bedrijfsvoering vorm je een duo met één van hen, waarmee je samen vormgeeft aan de toekomst van de bedrijfsvoering.’

Door de menselijke en intelligente cultuur waarin je helemaal jezelf kunt zijn is het hier bijzonder fijn werken.

Wat maakt de Radboud Universiteit uniek als organisatie? 

Paul Heere in overleg met collega

'De universiteit staat bol van de kennis, nuance en nieuwe perspectieven. Dat maakt het werk rijk en inspirerend. Tegelijkertijd staan universiteiten onder maatschappelijke en politieke aandacht, wat vraagt om transparante besluitvorming met breed draagvlak. Als directeur moet je daarin richting durven geven, knopen doorhakken en complexe vraagstukken begrijpelijk maken.

Wat mij positief verraste, is de samenwerking met collega-universiteiten. We staan allemaal voor vergelijkbare uitdagingen, en de bereidheid om kennis en ervaringen te delen is groot – veel groter dan in het bedrijfsleven.

Onze divisie bestaat uit een diverse groep mensen qua leeftijd en achtergrond. Er wordt veel georganiseerd binnen én buiten het werk, wat zorgt voor een prettige sfeer. Ik ben trots op de constante kwaliteit die we samen leveren. We behoren tot de top drie in naamsbekendheid onder de veertien Nederlandse universiteiten, maar blijven innoveren en verbeteren. En als je ergens de maatschappelijke relevantie voelt van je werk, dan is het hier wel. Dat geeft enorm veel voldoening.’

Wat zou je de volgende directeur willen meegeven? 

‘Ik kijk met veel voldoening terug op mijn interimperiode, waarin ik echt ben gaan houden van deze organisatie. Deze functie, in een kennisgedreven omgeving, vraagt om een stevige vakinhoudelijke basis én natuurlijk leiderschap. De academische setting biedt veel ruimte voor vrijheid van denken en handelen, maar kent tegelijkertijd een sterke behoefte aan richting en gezamenlijkheid. Wees oprecht nieuwsgierig naar alles wat deze organisatie te bieden heeft, vorm je eigen oordeel en werk samen aan de uitdagingen die er liggen. Het werk is complex en dynamisch, maar door de menselijke en intelligente cultuur waarin je helemaal jezelf kunt zijn is het hier bijzonder fijn werken.’

Bekijk de vacature voor directeur marketing & communicatie