Zoek in de site...

Onderzoeker in de klas: informatie voor onderzoekers

Basisschoolleerlingen en onderzoekers hebben zeker één ding gemeen: nieuwsgierigheid! Van wie kun je nou beter iets leren over een wetenschappelijk thema dan van de onderzoeker zelf? Tijdens 'Onderzoeker in de klas' verkennen de kinderen samen met de onderzoekers hun thema op een leuke, interactieve wijze.Drieluik OIKPromovendi, post-docs en andere onderzoekers van de Radboud Universiteit en het Radboudumc kunnen deelnemen aan dit project, waarbij een bezoek aan twee basisschoolklassen centraal staat. Onderzoekers die voor het eerst met dit project meedoen volgen de korte cursus ‘Kinderen enthousiasmeren voor wetenschap’. In deze cursus wordt je voorbereid op je bezoek. Heb je al eerder aan dit project meegedaan dan hoef je de cursus niet opnieuw te volgen. Je kunt je dan direct aanmelden om één of meer bezoeken te brengen aan een klas.

Wat levert het je op?

  • Je leert je eigen onderzoek vertalen naar een lekenpubliek (dit kan bijvoorbeeld handig zijn ter voorbereiding op je lekenpraatje)
  • Je reflecteert op de maatschappelijke implicaties van je onderzoek
  • Je doet ervaring op met het onderwijs /alternatieve carrièremogelijkheden
  • Je krijgt voor je deelname een certificaat waarin staat aangeven dat je ervaring hebt opgedaan met wetenschapseducatie.

Interesse?

Aanmelden voor promovendi en postdocs gaat via gROW. Andere onderzoekers kunnen een >>mailtje sturen. Heb je al eens meegedaan? Meld je dan aan zonder cursus.

"Er kwamen zoveel vragen van leerlingen, het zit dus wel goed met de volgende generatie onderzoekers"

-Joost Wegman, onderzoeker

Opzet cursus 'Kinderen enthousiasmeren voor wetenschap'

Doel van de cursus is dat onderzoekers van de Radboud Universiteit en het Radboudumc op een toegankelijke manier over hun onderzoek leren vertellen; en dat ze kinderen enthousiasmeren voor wetenschappelijke onderwerpen. De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten en een bezoek aan een klas in de bovenbouw van het basisonderwijs. Tijdens het bezoek aan de klas ga je met kinderen van 9-12 jaar in gesprek over wat wetenschap is en wat een wetenschapper doet. Ook geef je een korte les over jouw onderzoek. Eventueel kun je de lessen samen met een collega geven.

Evaluatiebijeenkomst OIK 2019Tijdens de cursus bereid je het bezoek voor in samenwerking met het WKRU. Tijdens de eerste bijeenkomst staat centraal wat er komt kijken bij een bezoek en hoe je dat het beste vorm kunt geven. Tijdens de tweede bijeenkomst leer je hoe je leerlingen kunt begeleiden in het zelf bedenken van een onderzoek. Tijdens de derde bijeenkomst (in kleine groepjes) laat je een deel van je presentatie zien en krijg je feedback van ons en medecursisten. Aan het eind van het traject is een evaluatiebijeenkomst. Hier wissel je ervaringen uit met medecursisten en evalueren we het project.

Hoeveel tijd kost het?

De cursus beslaat 42 uur. In principe past de cursus, inclusief bezoek aan de school en voorbereiding, binnen deze uren. Het natuurlijk altijd mogelijk meer uren in het vormgeven van de les te steken. Deze cursus is opgenomen in het promovendionderwijs van de Radboud Universiteit. Via gROW kun je je aanmelden. Inschrijving staat open voor alle onderzoekers (zie 'Interesse?').

Praktische informatie

De cursus start ieder jaar februari, met drie bijeenkomsten in februari en maart. De bezoeken in de klas vinden plaats tussen maart en juli.

Waarom meedoen?

Wanneer je je onderzoek kunt illustreren door echte ‘onderzoeksmaterialen' of een experimentje te demonstreren zul je gegarandeerd een klas vol nieuwsgierige kinderen voor je hebben en zullen ze je bestoken met vragen. Onderzoeker Laurens van der Meer vertelt over zijn schoolbezoek:

'Van jongs af aan nadenken over onderzoek'

Een klassenbezoek van een wetenschapper blijft veel beter hangen. De leerlingen merken daarbij direct de passie van de onderzoeker. Koen Pelsma vertelt op Jenaplanschool De Lindekring in Sint Agatha over zijn onderzoek naar broeikasgassen uit grachten. Hij laat aan de hand van bakkersgist zien hoe temperatuur van invloed is op de productie van gassen.