"Erg leuk om leerlingen enthousiast te maken over wetenschap"
Even voorstellen
Ik ben Laurens van de Meer en werk als onderzoeker op de afdeling kindergeneeskunde van het Radboudumc. Daar doe ik onderzoek naar kinderkanker. Vandaag heb ik op basisschool de Regenboog verteld over mijn onderzoek en zijn we aan de slag gegaan om DNA uit een kiwi te halen.
Hoe is het bezoek gegaan?
Ik vond het echt super leuk, de klas was echt heel enthousiast. Ik had natuurlijk geen idee wat ik kon verwachten. Het was een klas die veel meer wist dan ik van tevoren bedacht had. In mijn presentatie stelde ik ook veel vragen aan de leerlingen, op al mijn vragen kwam uitgebreid respons. Daarnaast hadden de leerlingen natuurlijk ook veel vragen aan mij! Gelukkig kon ik alle vragen beantwoorden.
Wat was het leukste moment?
Het leukste was de georganiseerde chaos tijdens het uitvoeren van het experiment. Maar het meeste voldoening geeft het gevoel dat je een beladen onderwerp toch kunt bespreken in een wat uiteindelijk leuke les is geworden.
Is je een bepaalde vraag bijgebleven?
Als je vraagt 'waar komt DNA schade vandaan' en iemand weet al dat DNA gekopieerd wordt bij een celdeling en dat daar fouten bij kunnen ontstaan, dat is gewoon heel knap! Ik had dat niet verwacht.
Hoe heb je het ervaren om voor de klas te staan?
Het was echt heel leuk. Van te voren ben ik best wel bezig geweest met hoe leg ik het onderzoek nou op een begrijpelijke manier uit. Het is een beladen onderwerp, ik werk immers aan kinderkanker. Kanker heeft voor veel mensen, ook bij kinderen, een negatieve associatie. Die hebben bijvoorbeeld hun opa of oma verloren aan kanker. Dus ik maakte mij in het begin wel een beetje druk van 'hoe ga ik dit nu brengen en hoe doe je dat op een niveau dat het begrijpelijk is. Ik kon merken dat de leerlingen het konden volgen waardoor ik ook leuke vragen terug kreeg. Mijn verhaal was dus begrijpelijk en kwam goed over.
Wat wil je tegen de onderzoekers zeggen die twijfelen of ze mee moeten doen met dit project?
Doen! Buiten het feit dat het ontzettend leuk is en om aan onbekenden over je onderzoek te vertellen is het ook heel leerzaam voor jezelf. Je dwingt jezelf om na te denken over wat relevant is en hoe je dat in hemelsnaam aan die jonge leerlingen kunt duidelijk maken. Dus als je zelf de essentie van je onderzoek goed onder woorden te kunnen brengen en het ook kunt overbrengen in de klas dan is het niet alleen heel leuk om leerlingen enthousiast te maken voor wetenschap maar het is ook nog eens leerzaam voor jezelf.