Zoek in de site...

Eerdere edities

Hieronder vind je een overzicht van de vorige edities van 'Alle Scholen Verzamelen'.

2023

Het thema van 2023 was "Pluis het Uit!". Op 7 november hebben er weer bijna tweeduizend kinderen uit groep 5, 6, 7, en 8, meegedaan aan een groot wetenschappelijk onderzoek, dit keer over micro-vezels en -plastic van de Universiteit van Amsterdam. Leerlingen verzamelden de pluisjes van hun trui, broek of T-shirt om vervolgens op te sturen naar het lab in Amsterdam voor analyse. Er is nog weinig bekend over het effect van microvezels en synthetische stoffen op het milieu. Wetenschappers hopen aan de hand van de monsters een beter inzicht te krijgen in wat voor materialen, was-, draag- en drooggewoontes het meest bijdragen aan het vervuilen van water. De klassen hebben alle informatie ook in een online database gezet. Op deze kaart kunt u zien welke data er allemaal is verzameld, klik op Update om de datapunten per regio in te zien.

2022

Het thema voor Alle Scholen Verzamelen editie 2022 was “Wij vinden!”. Leerlingen vergeleken wat zij belangrijk vinden met wat volwassenen die invloed hebben op hun sociale omgeving belangrijk vinden en hoe ze hiernaar handelen. Hebben kinderen hele andere ideeën bij wat er nodig is in hun sociale omgeving om zich goed te voelen? Kunnen zij door hun stem en die van volwassenen te vergelijken dichter tot elkaar komen en elkaar beter begrijpen? Dit gingen de leerlingen, onder leiding van wetenschappers dr. Yara Toenders en dr. Karlijn Hermans van de Erasmus Universiteit Rotterdam, met zijn allen onderzoeken.

Deze editie is ook genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2023!

2020 en 2021

In 2020 (thuis-editie vanwege corona) en 2021 was het thema “Drinkbare rivieren”. Ongeveer 90 klassen uit heel Nederland hebben de waterkwaliteit van onze rivieren, kanalen en sloten gemeten. Deze editie was in samenwerking met de onderzoekers van stichting Drinkable Rivers. Bekijk hieronder de aftermovie van de succesvolle editie! Ook kun je dit magazine lezen of deze website bekijken waar de resultaten van de onderzoeken van de leerlingen in staan.

2019

In 2019 was de allereerste editie van ASV. Onderzoekers van de Radboud Universiteit vroegen leerlingen om hulp bij hun onderzoek naar de natuurbeleving van kinderen. Ruim 3000 leerlingen uit het hele land gingen aan de slag met het thema "Buitenspelen". Door een tekening te maken van hun favoriete buitenspeelplek en die te analyseren, ontdekten ze of ze liever buitenspeelden op een plek met meer of minder natuur. De onderzoeksgegevens die de leerlingen hebben verzameld zijn door de onderzoekers verwerkt in een wetenschappelijke publicatie. Kinderen hebben in dit project dus écht bijgedragen aan nieuwe wetenschappelijke kennis! Wil je in het kort de resultaten lezen? Bekijk dan dit Nederlandstalige artikel over het onderzoek.

2019_1  2019_2