Zoek in de site...

Onderzoeker in de klas: informatie voor leerkrachten

Basisschoolleerlingen en onderzoekers hebben zeker één ding gemeen: nieuwsgierigheid! Van wie kun je nou beter iets leren over een wetenschappelijk thema dan van de onderzoeker zelf? Tijdens 'Onderzoeker in de klas' verkennen de kinderen samen met de onderzoekers hun thema op een leuke, interactieve wijze.

Ben je onderzoeker, klik dan hier voor meer informatie.

Drieluik OIKAls je je klas aanmeldt voor Onderzoeker in de klas dan komt er een enthousiaste onderzoeker over zijn of haar eigen onderzoek vertellen. Deze onderzoeker is door het WKRU goed voorbereid op het bezoek en dus in staat om een interessante middag voor kinderen te verzorgen! Je krijgt van ons een les waarmee je het bezoek met de leerlingen kunt voorbereiden. Samen met de leerlingen bereid de onderzoeker een onderzoekje voor dat je met de leerlingen kunt uitvoeren. Het bezoek van de onderzoeker vindt plaats in het voorjaar (periode april-juni).

Les in het Engels

Onder internationale onderzoekers is veel enthousiasme om een les op de basisschool te geven. Door ook hen een kans te geven op een school langs te gaan vergroten we het aantal klassenbezoeken. Ook dragen internationale onderzoekers bij aan een beter beeld van de diversiteit aan achtergronden van onderzoekers.

Wij begeleiden internationale onderzoekers om hun onderzoek in eenvoudig en begrijpelijk Engels over hun onderzoek ter vertellen. Vorig jaar hebben voor het eerst een aantal onderzoekers een les gegeven in het Engels. De mate waarin leerlingen de les in het Engels konden volgen is door leraren met minimaal een 8 beoordeeld. Dus probeer het vooral een keer uit! Op het formulier kun je aangeven of een les in het Engels op in jouw klas mogelijk is.

Schooljaar 2024-2025

Ook dit schooljaar kun je je weer aanmelden voor Onderzoeker in de klas! Er doen verschillende onderzoekers mee, die samen een leuke en diverse lijst aan interessante onderzoeksthema's met zich mee brengen, zoals dit jaar:

  • Verhalen uit de slavenregisters *
    Bij het bezoek van deze onderzoeker aan de klas gaan leerlingen op speurtocht door verschillende bronnen (zoals krantenartikelen, weglopersberichten, politieberichten en slavenregisters) om zoveel mogelijk te ontdekken over de levens van mensen die tot slaaf waren gemaakt. Zo reconstrueren de leerlingen zelf de verhalen van individuen in slavernij en maken kennis met de onvoorstelbare omstandigheden waarin zij moesten leven. Onderweg leren ze ook de bronnen op waarde te schatten. Want hoewel ze op zoek gaan naar het perspectief van tot slaaf gemaakte mensen, zijn veel bronnen juist afkomstig van de personen en instellingen die de slavernij in stand hielden.

  • De muziek van zwarte gaten
    Bij het bezoek van deze onderzoeker aan de klas maken leerlingen op een actieve manier kennis met het onderzoek naar zwarte gaten. Op verschillende manieren onderzoeken leerlingen zowel zwaartekracht als objecten die ze niet direct kunnen waarnemen. In parallel met het onderzoek naar zwarte gaten bepalen ze op basis van de frequentie (toonhoogte) van niet-zichtbare objecten om welk object het gaat. Met behulp van fotografie nemen ze objecten indirect waar via hun schaduw. De onderzoeker zal ook vertellen over (het onderzoek naar) zwarte gaten en de vragen van de leerlingen beantwoorden.

  • Herinneringen aan de honger *
    Bij het bezoek van deze onderzoekers aan de klas gaan de leerlingen in verschillende bronnen duiken om meer te weten te komen over de Ierse hongersnood en de hongerwinter in Nederland. Zo onderzoeken de leerlingen zelf, aan de hand van deze bronnen, hoe het leven in tijden van hongersnood eruitziet. Ook zal aandacht worden besteed aan de rol die kunst kan spelen bij het herinneren van gebeurtenissen uit het verleden, zoals in dit geval hongersnoden.

Bij aanmelding voor Onderzoeker in de klas kan je voor één van de bovenstaande onderwerpen een voorkeur aangeven, maar het uiteindelijke aanbod zal nog veel breder zijn.

 Deze gastlessen zullen plaatsvinden in het najaar van 2024. Alle andere lessen vinden plaats in het voorjaar (periode april-juni) van 2025.

Wat levert het bezoek op?

  • Leerlingen komen in contact met een onderzoeker
  • Leerlingen krijgen inzicht in wat het beroep van een onderzoeker inhoudt
  • Leerlingen doen inhoudelijke kennis op over het onderzoeksonderwerp van de onderzoeker
  • Leerlingen leren over onderzoek, de universiteit en onderzoekend leren

Het bezoek kan jaarlijks of eenmalig plaatsvinden in de bovenbouw (groep 6 t/m 8; of vanaf combinatieklas 5-6). Scholen komen in aanmerking als zij gelegen zijn op maximaal drie kwartier reistijd vanaf de Radboud Universiteit in Nijmegen.

"Er kwamen zoveel vragen van leerlingen, het zit dus wel goed met de volgende generatie onderzoekers"

-Joost Wegman, onderzoeker

Lesmateriaal

Komt er binnenkort een onderzoeker van de Radboud Universiteit of het Radboudumc bij jullie op bezoek in de klas? Bekijk hier twee voorbereidende lessen en een les om na het bezoek een eigen onderzoek uit te voeren in de klas.

Een ontmoeting tussen kinderen en een onderzoeker

Het is inspirerend voor kinderen wanneer een onderzoeker op school over zijn of haar onderzoek komt vertellen. Voor de onderzoeker is het inspirerend en verfrissend om over zijn onderzoek te vertellen aan een enthousiast publiek vol vragen. Kinderen zijn heel nieuwsgierig en kunnen met hun ongeremde vragen verrassend voor de dag komen. In deze video brengt onderzoeker Koen Pelsma een bezoek aan Jenaplanschool De Lindekring in Sint Agatha.