Afgeronde projecten
Hieronder vind je een overzicht per schooljaar van alle projecten 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in'.
Schooljaar 2020-2021
- Geloven – Ontdek hoe religie mensen beïnvloedt in hun denken en doen, en hoe niet
- Neustussenschot – Kan een neustussenschotcorrectie helpen om beter te ademen?
- Samenwerkende zintuigen – Het raadsel van (automatisch) kleuren bij woorden en getallen zien
Schooljaar 2019 - 2020
- Levende cellen – Wat maakt een cel een cel, en hoe zorg je dat namaakcellen blijven leven?
- Gedachte-experimenten – Wat gedachte-experimenten ons kunnen leren
- Menselijke machines - Wat is het verschil tussen menselijke en kunstmatige intelligentie?
Schooljaar 2018 - 2019
- Sport – Wat is het effect van intensief sporten op de gezondheid van ons hart?
- Slimme computers – Hoe kunstmatige intelligentie dokters kan helpen bij het stellen van een diagnose
- Automatisch gedrag – Het nut van automatisch gedrag en hoe lastig het is om het te onderdrukken
Schooljaar 2017 - 2018
- Kleding – Wat zegt kleding over onze identiteit en welke impact heeft kleding op mens en milieu?
- Magneten – Ontdek hoe magneten werken en welke invloed licht hierop heeft
- Protest – Staken is besmettelijk: hoe werkt die beïnvloeding door anderen?
Schooljaar 2016 - 2017
- Malaria – Hoe worden muggen door mensen besmet met malaria?
- Jheronimus Bosch – Wat maakt deze schilder zo bijzonder?
- Geheugen – Hoe kun je het best dingen onthouden?
Schooljaar 2015 - 2016
- Molecuulbotsingen - Eigenschappen van botsende moleculen bij extreem lage temperaturen
- Stress - Ontdek verschillende manieren waarop je op stress kunt reageren
- Taal der zintuigen - De invloed van taal en cultuur op zintuigelijke waarnemingen
Schooljaar 2014 - 2015
- Typisch Nederlands – Kenmerken en vorming van de Nederlandse identiteit
- Elkaar begrijpen – Hoe komt het dat we elkaar begrijpen?
- Het oog – De werking van het oog en wat er mis kan gaan
Schooljaar 2013 - 2014
- Het Higgsdeeltje – De ontdekking van het deeltje dat zorgt dat dingen gewicht hebben
- Netwerken in het brein – Hoe werkt ons brein en wat is de relatie met DNA?
- Het wonderkind David Gorlaeus – Wat voor invloed heeft leeftijd en ervaring op ons denken?
Schooljaar 2012 - 2013
- Waarnemen en bewegen – De relatie tussen waarnemingen en het coördineren van bewegingen
- Onder invloed – De invloed van de omgeving op risicovol gedrag
- Gevaarlijke ideeën – Het verband tussen ideeën en veranderende regels in de maatschappij
Schooljaar 2011 - 2012
- DNA – Erfelijkheid en kopieerfoutjes in je DNA die je leven kunnen bepalen
- Gedrag – Hoe zorgen je hersenen ervoor dat je verleidingen kunt weerstaan?
- Infecties onder de loep – De groei en eigenschappen van bacteriën en schimmels
Schooljaar 2010 - 2011
- Angst – Wat is angst en hoe kun je het beïnvloeden?
- Grafeen –Wat zijn de verschillende unieke eigenschappen van grafeen?
- Denkbeelden over het begin – Hoe tijd, plaats en cultuur onze denkbeelden bepalen
Schooljaar 2009 - 2010 (Pilot)
- Hoe leert het brein taal, lezen en rekenen?
- Mindfulness