Zoek in de site...

Afgeronde projecten

Hieronder vind je een overzicht per schooljaar van alle projecten 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in'.

Schooljaar 2020-2021

  • Geloven – Ontdek hoe religie mensen beïnvloedt in hun denken en doen, en hoe niet
  • Neustussenschot – Kan een neustussenschotcorrectie helpen om beter te ademen?
  • Samenwerkende zintuigen – Het raadsel van (automatisch) kleuren bij woorden en getallen zien

Schooljaar 2019 - 2020

  • Levende cellen – Wat maakt een cel een cel, en hoe zorg je dat namaakcellen blijven leven?
  • Gedachte-experimenten – Wat gedachte-experimenten ons kunnen leren
  • Menselijke machines - Wat is het verschil tussen menselijke en kunstmatige intelligentie?

Schooljaar 2018 - 2019

  • Sport – Wat is het effect van intensief sporten op de gezondheid van ons hart?
  • Slimme computers – Hoe kunstmatige intelligentie dokters kan helpen bij het stellen van een diagnose
  • Automatisch gedrag – Het nut van automatisch gedrag en hoe lastig het is om het te onderdrukken

Schooljaar 2017 - 2018

  • Kleding – Wat zegt kleding over onze identiteit en welke impact heeft kleding op mens en milieu?
  • Magneten – Ontdek hoe magneten werken en welke invloed licht hierop heeft
  • Protest – Staken is besmettelijk: hoe werkt die beïnvloeding door anderen?

Schooljaar 2016 - 2017

  • Malaria – Hoe worden muggen door mensen besmet met malaria?
  • Jheronimus Bosch – Wat maakt deze schilder zo bijzonder?
  • Geheugen – Hoe kun je het best dingen onthouden?

Schooljaar 2015 - 2016

  • Molecuulbotsingen - Eigenschappen van botsende moleculen bij extreem lage temperaturen
  • Stress - Ontdek verschillende manieren waarop je op stress kunt reageren
  • Taal der zintuigen - De invloed van taal en cultuur op zintuigelijke waarnemingen

Schooljaar 2014 - 2015

  • Typisch Nederlands – Kenmerken en vorming van de Nederlandse identiteit
  • Elkaar begrijpen – Hoe komt het dat we elkaar begrijpen?
  • Het oog – De werking van het oog en wat er mis kan gaan

Schooljaar 2013 - 2014

  • Het Higgsdeeltje – De ontdekking van het deeltje dat zorgt dat dingen gewicht hebben
  • Netwerken in het brein – Hoe werkt ons brein en wat is de relatie met DNA?
  • Het wonderkind David Gorlaeus – Wat voor invloed heeft leeftijd en ervaring op ons denken?

Schooljaar 2012 - 2013

  • Waarnemen en bewegen – De relatie tussen waarnemingen en het coördineren van bewegingen
  • Onder invloed – De invloed van de omgeving op risicovol gedrag
  • Gevaarlijke ideeën – Het verband tussen ideeën en veranderende regels in de maatschappij

Schooljaar 2011 - 2012

  • DNA – Erfelijkheid en kopieerfoutjes in je DNA die je leven kunnen bepalen
  • Gedrag – Hoe zorgen je hersenen ervoor dat je verleidingen kunt weerstaan?
  • Infecties onder de loep – De groei en eigenschappen van bacteriën en schimmels

Schooljaar 2010 - 2011

  • Angst – Wat is angst en hoe kun je het beïnvloeden?
  • Grafeen –Wat zijn de verschillende unieke eigenschappen van grafeen?
  • Denkbeelden over het begin – Hoe tijd, plaats en cultuur onze denkbeelden bepalen

Schooljaar 2009 - 2010 (Pilot)

  • Hoe leert het brein taal, lezen en rekenen?
  • Mindfulness