Zoek in de site...

Workshops

Workshop 1 - Slimme computers helpen de dokter

Hoe komen pathologen tot een diagnose en hoe kan kunstmatige intelligentie hen daarbij helpen?

Slimme computers - Activiteit 5

Wanneer iemand ziek is en naar het ziekenhuis gaat, zal de arts eerst proberen heel nauwkeurig vast te stellen wat er precies met die persoon aan de hand is. Eén van deze manieren is om het mogelijke zieke weefsel nader te onderzoeken onder de microscoop. Dit werk, dat gedaan wordt door pathologen, kost veel tijd en vraagt veel kennis en ervaring. Recentelijk is ontdekt dat kunstmatige intelligentie pathologen kan helpen bij de diagnostiek van borstkanker.

In deze workshop maak je kennis met het werk van de patholoog. Je bekijkt microscoopbeelden van lymfklierweefsel waarin je probeert de zieke cellen (uitzaaiingen van borstkanker) op te sporen. Ook onderzoek je de kunst van het op een gestructureerde manier vragen stellen die door pathologen wordt gebruikt om vast te stellen welke ziekte iemand heeft. En je gaat aan de slag met een echte slimme computer. Je ontdekt hoe je deze kunt leren onderscheid te maken tussen verschillende soorten plaatjes. De leraren van de Gazelle zullen tot slot hun ervaring met je delen over het verloop van het project ‘slimme computers’ in de klas.

Deze workshop werd gegeven door Geert Litjens en Jeroen van der Laak en hun team en leraren van basisschool de Gazelle in Arnhem.

Workshop 2 - Automatisch gedrag: handig of niet?

Welke dingen doe jij automatisch en lukt het jou om dit gedrag af te remmen als het even niet zo handig is?

WKRU - RST 2019 Lappendeken Neuraal Netwerk - Automatosch gedrag dieren-7

Er zijn bepaalde neigingen die (bijna) alle dieren en mensen hebben, bijvoorbeeld niet van lekker eten kunnen afblijven en vluchten (of juist bevriezen) als er gevaar dreigt. Dit automatisch gedrag is vaak heel erg handig: het zorgt ervoor dat je snel kunt reageren op prikkels uit je omgeving en dat je ruimte in je hoofd over hebt voor andere dingen. Maar soms kan het ook niet zo handig zijn, zoals bijvoorbeeld bij gewichtstoename door te veel snoepen of financiële problemen doordat je meteen je geld uitgeeft als je iets wilt hebben. In dat geval is het handig om het automatische gedrag te remmen.

In deze workshop onderzoek je in welke dagelijkse situaties je automatisch handelt. Door mee te doen met een aantal experimenten ervaar je hoe dit gedrag je helpt om snel te reageren en hoe lastig het is om dit gedrag af te remmen als je het even niet nodig hebt. Ook onderzoek je samen met de andere deelnemers hoe automatisch gedrag in de hersenen werkt. Tot slot zullen de leraren van de Lappendeken en de Regenboog hun ervaring met je delen over het verloop van het project ‘automatisch gedrag’ in de klas.

Deze workshop wordt gegeven door collega's van Hanneke den Ouden, leraren van OBS de Lappendeken uit De Steeg en basisschool de Regenboog uit Malden.

Workshop 3 - Sporten is gezond, toch?

Hoe kun je meten hoeveel iemand beweegt en wat is het effect van beweging op het hart?

2019mrt12 WKRU RST - Swolgen - Het hart - web-4936Voldoende lichamelijk activiteit is een supermedicijn. Uit onderzoek van de overheid blijkt echter dat meer dan de helft van de mensen in Nederland te weinig beweegt. Het advies van de overheid luidt daarom: veel bewegen is goed, meer bewegen is beter. Maar hoe kun je eigenlijk het beste meten hoeveel iemand beweegt? Wat gebeurt er in ons lichaam, en in het bijzonder in ons hart, als we in beweging zijn? En wat gebeurt er in dit orgaan als we extreem veel bewegen?

In deze workshop onderzoeken we de verschillende manieren waarop je kunt meten hoeveel iemand beweegt. We ontdekken hoe het hart reageert als we actiever of minder actief zijn. Ook ga je ervaren welke hoeveelheid bloed ons hart per minuut rondpompt als we in rust zijn en als we inspanning leveren. De leraren van STip en de Borgwal zullen hun ervaring met je delen over het verloop van het project ‘sport’ in de klas.

Deze workshop wordt gegeven door Thijs Eijsvogels en zijn team, leraren van Kindcentrum STip uit Swolgen/Tienray en Daltonschool de Borgwal uit Bemmel.

Workshop 4 - Basisworkshop onderzoekend leren

001~foto

Deze workshop is uitdrukkelijk bedoeld voor deelnemers aan de Winterschool die nog geen ervaring hebben met (onze manier van) onderzoekend leren. Door het volgen van deze workshop leer je de basis van het onderzoekend leren en heb je voldoende kennis om workshop 1 t/m 3 te volgen. Tijdens de workshop maak je kennis met de zeven stappen van onderzoekend leren. Ook ga je aan de slag met concrete hulpmiddelen en materialen die ingezet kunnen worden in de klas. In de workshop staat centraal hoe je vragenstellen bij leerlingen kunt stimuleren en hoe je leerlingen vervolgens kunt begeleiden bij het maken van een goede onderzoeksvraag.

Deze workshop wordt gegeven door Bart Lemans, trainer Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.

Workshop 5 - Ontwerpen in een notendop

Leon 2

De kinderen van nu zijn de ontwerpers van de toekomst. Ervaar zelf de gestructureerde aanpak van ontwerpend leren en leer hoe je de leerlingen kunt begeleiden om hun talenten en 21ste eeuwse vaardigheden te ontwikkelen. Aan de hand van een ontwerpprobleem ga je praktisch aan de slag met verschillende werkvormen. Na afloop van de workshop heb je een veelheid aan lesideeën en activiteiten, die je de volgende dag direct kunt toepassen in de klas.

De workshop wordt gegeven door Leon Dirks van het Wetenschapsknooppunt TU Delft.

Workshop 6 - Creatief denken en onderzoekend leren

FvODvdK

Verbaas jezelf met creatief denken. Deze workshop bestaat uit een aantal compacte activiteiten waarin je actief verschillende werkvormen verkent, met toelichting en voorbeelden uit de praktijk. Centraal staan vragen als ‘Zijn creatief denken en onderzoekend leren ‘a winning team’?’, ‘Welke werkvormen zet je in om creatief denken bij je leerlingen te stimuleren?’ en ‘Speelt verbazing een rol bij het stimuleren van creatief denken?’. Samen met de workshopbegeleiders gaan jullie op zoek naar de antwoorden. Je krijgt materialen waarmee je direct in de groep aan de slag kunt.

De workshop wordt gegeven door David van der Kooij, initiatiefnemer Creatief Denken in Onderwijs en Femke van Os, kunstenaar en docent beeldende vorming.

Workshop 7 - Onderzoekend en Ontwerpend Spelen met Jonge Kinderen

MartijnvierkantEdith

De Inspiratiemap Onderzoekend en Ontwerpend Spelen bevat een schat aan praktische activiteiten die je helpen inhoud te geven aan Wetenschap en Technologie voor jonge kinderen. De activiteiten zijn door de auteurs in hun eigen praktijk ontwikkeld en hebben hun waarde in de praktijk bewezen. De map is uitgegeven door het Expertisecentrum W&T Noord-Holland/Flevoland en als PDF te downloaden via https://www.iederkindeentalent.nl/inspiratiemap/. In deze workshop ga je aan de slag met een aantal activiteiten uit de map met materialen waar je makkelijk aan kan komen. Daarnaast is er aandacht voor de inhoudelijke en didactische uitgangspunten van de map en de wijze waarop je hem voor je eigen praktijk in kunt zetten.

Edith Louman en Martijn Weesing zijn docenten Natuuronderwijs, Wetenschap en Techniek aan de Hogeschool iPabo en mede-auteurs van de inspiratiemap.