Zoek in de site...

Workshops

Ben ik een machine?

Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen menselijke en kunstmatige intelligentie?

Robots heb je in allerlei vormen en maten. Denk bijvoorbeeld aan een stofzuigrobot die je huis schoonmaakt of een zelfrijdende auto die zonder hulp van de bestuurder inparkeert. Machines zijn uitstekend in het uitvoeren van dit soort specifieke taken. Maar hoe slim zijn robots nou écht? Wat zijn dingen waar mensen juist in uitblinken? En hoe kunnen we het gat tussen menselijke en kunstmatige intelligentie kleiner maken? Als we dat uitvinden, kunnen slimme machines ons in de toekomst wellicht helpen om de wereld een stukje mooier te maken.

In deze workshop onderzoek je wat nou precies het verschil is tussen de intelligentie van mensen en machines. Je gaat aan de slag met een app die voorwerpen kan herkennen en onderzoekt hoe goed deze werkt. Ook ervaar je dat menselijke hersenen de werkelijkheid niet altijd correct waarnemen. Je ontdekt dat instructies geven aan machines heel anders gaat dan aan mensen. En je onderzoekt wie er eigenlijk verantwoordelijk is als een robot een serieuze fout maakt. Tot slot zullen de leraren van De Borgwal hun ervaringen met je delen over het verloop van het project ‘menselijke machines’ in de klas.

Deze workshop wordt gegeven door Marcel van Gerven en zijn team en leraren van daltonbasisschool De Borgwal in Bemmel.

Workshop – Stel je voor dat…

Wat gedachte-experimenten ons kunnen leren

We gebruiken iedere dag gedachte-experimenten. Wat als ik mijn huiswerk niet had gemaakt? Wat als Columbus Amerika niet had ontdekt? Het fantaseren over ‘wat als’ lijkt soms niet meer te zijn dan een leuk gedachtespelletje. Toch maken wetenschappers ook gebruik van gedachte-experimenten. Bovendien kunnen gedachte-experimenten een belangrijke pedagogische functie vervullen. ‘Wat als’-scenario’s spreken tot de verbeelding en kunnen worden ingezet om de nieuwsgierigheid van leerlingen te prikkelen en om wetenschappelijke vragen inzichtelijk te maken. En door met elkaar in discussie te gaan, kunnen leerlingen onderzoeken dat andere mensen wellicht heel anders over dezelfde vraagstukken nadenken.

In deze workshop ervaar je hoe verschillende mensen denken over hetzelfde gedachte-experiment. Je duikt in een diepere laag en onderzoekt welke achterliggende vraag je kunt beantwoorden met een gedachte-experiment. Ook ontdek je samen met de andere deelnemers hoe je zelf een gedachte-experiment ontwerpt op basis van een abstract vraagstuk. Tot slot zullen de leraren van de Gazelle hun ervaring met je delen over het verloop het project ‘gedachte-experimenten’ in de klas.

Deze workshop wordt gegeven door hoogleraar Carla Rita Palmerino en haar team en leraren van basisschool de Gazelle in Arnhem.

Workshop – Maak je eigen namaakcel

Wat maakt een cel een cel, en hoe zorg je dat namaakcellen blijven leven?

Door iets na te maken of na te bouwen, begrijp je beter hoe iets werkt en in elkaar zit. Om te ontdekken hoe de vermenigvuldiging van levende cellen werkt, proberen scheikundigen daarom cellen na te maken die zichzelf kunnen delen. Maar hoe kun je er vervolgens voor zorgen dat de eigenschappen van zo’n namaakcel overeenkomen met die van een levende cel? Wat voor stoffen zijn daarvoor nodig? En hoe zorg je ervoor dat zo’n namaakcel lang genoeg blijft bestaan om deze vervolgens te kunnen bestuderen?

In deze workshop onderzoeken we hoe verschillende cellen er precies uitzien en proberen we in de vingers te krijgen hoe je het groeien en delen van cellen kunt nadoen. We ontdekken wat oppervlaktespanning is en wat dat te maken heeft met cellen. Aan de hand daarvan onderzoeken we hoe je namaakcellen in een emulsie langer kunt laten ‘leven’. Tot slot zullen de leraren van de Geldershof hun ervaring met je delen over het verloop van het project ‘levende cellen’ in de klas.

Deze workshop wordt gegeven door Evan Spruijt en zijn team en leraren van de Geldershof uit Lent.