Boek 1 t/m 3
In boek 1 t/m 3 van de boekenreeks Wetenschappelijke doorbraken de klas in! beschrijven pabo-studenten en leraren welke onderzoeksactiviteiten zij hebben ondernomen bij de verschillende wetenschappelijke thema’s. Ze geven tips hoe je de activiteiten het beste vorm kunt geven in de klas. Bijbehorende filmpjes, interviews met pabo-studenten en leraren, (les)materialen en links zijn te bekijken op www.wetenschapdeklasin.nl.
Boek 1 t/m 3 zijn niet langer te bestellen via het bestelformulier. Van boek 1 en 3 nog enkele laatste exemplaren beschikbaar. Bij interesse graag mailen naar infowkru@ru.nl.
Enkele onderzoeksvragen van kinderen
Boek 1: Angst, Grafeen en Denkbeelden over het begin
- Waar zijn kinderen allemaal bang voor?
- Welke vruchten geleiden stroom?
- Hoe dacht de schrijver van dit oude verhaal over het allereerste begin?
Boek 2: DNA, Gedrag en Infecties onder de loep
- Hoe ontstaat een foutje in het DNA en wat zijn de gevolgen?
- Wie zijn er beter in geheugenspelletjes, kinderen uit de onderbouw of middenbouw?
- Wat bederft eerder; pindakaas met of zonder stukjes?
Boek 3: Waarnemen en bewegen, Onder invloed en Gevaarlijke ideeën
- Beïnvloedt de temperatuur van het water je zwemkunsten?
- Wanneer en waarom zijn mensen (nu 20 tot 30 jaar oud) begonnen met roken?
- Hoe denken jonge en oude mensen over ‘gevaarlijke ideeën'?
Online materiaal
De hoofdstukken van dit boek zijn te downloaden via www.wetenschapdeklasin.nl > Boeken. Op deze pagina zijn tevens de materialen, werkbladen en links van alle hoofdstukken te vinden.
Aanbevelingen
Aanbeveling van Robbert Dijkgraaf (boek 1)
‘Kun je met het allerlaatste wetenschappelijk onderzoek de klas van de basisschool in? Het antwoord van drie toponderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen is een overtuigend `ja'. Hun geheim?Met de vragen van de kinderen zelf beginnen. Ben je banger alleen op zolder? Waar was ik, toen ik er nog niet was? Hoe groot is een atoom? Zo leer je stap voor stap je eigen onderzoek opstellen. Geweldig voor kinderen, maar nog belangrijker voor docenten. Dit enthousiaste boek voert de hele klas tot de spannende vragen waar wetenschappers wakker van liggen. Wat doet angst met je brein? Wat betekent de eerste zin van de Bijbel? Hoe krijg je een Nobelprijs? Misschien wel door met dit boek te beginnen!' - Robbert Dijkgraaf
Robbert Dijkgraaf is hoogleraar mathematische fysica aan de Universiteit van Amsterdam en was president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW)
Aanbeveling van André Kuipers (boek 2)
"Kunnen ouders met bruin haar een roodharig kindje krijgen? Waarom durft een tiener nog wel stoere trucs uit te halen met een skateboard en een volwassene niet? En hoe komt het dat je ziek wordt als je je handen niet wast? Kinderen zijn van zichzelf ontzettend nieuwsgierig. Ze willen álles weten. Daarom vond ik het ook zo leuk om met kinderen te werken met het project Ruimteschip Aarde. Aan boord van het internationale ruimtestation ISS gaf ik ze proefjes en opdrachten, waarmee ze zelf hun wetenschappelijke experimenten konden uitvoeren. Wetenschap is heel leuk. En dat is ook precies wat de onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen én docenten uit de praktijk heel knap laten zien met dit boek. Ze vertellen over DNA, gedrag en infecties. Maar tegelijkertijd laten ze zien hoe je de soms moeilijke wetenschap vertaalt naar de belevingswereld van kinderen. Hoe je kinderen interesseert voor wetenschap? Nou, zo dus!"
André Kuipers is wetenschapper en astronaut bij de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Vanaf december 2011 verbleef hij 193 dagen aan boord van het internationale ruimtestation ISS. //Foto: ©European Space Agency