Zoek in de site...

Molecuulbotsingen, Stress en Taal der zintuigen

Afbeelding boek 6 VOORLOPIGWetenschappelijke thema's

In boek zes staan de thema’s ‘Molecuulbotsingen’, ‘Stress’ en ‘Taal der zintuigen’ centraal. De activiteiten bij de thema’s zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas.

Molecuulbotsingen gaat over de eigenschappen van botsende moleculen bij extreem lage temperaturen. Molecuulbotsingen spelen een heel belangrijke rol in de natuur. Botsen moleculen als deeltjes of gedragen ze zich als golven? En wat gebeurt er met voorwerpen als je ze afkoelt tot zeer lage temperaturen?

Stress gaat over hoe de hersenen stressreacties controleren. Ontdek verschillende manieren waarop je op stress kunt reageren. Ga je vechten, vluchten of bevries je? Wat voor lichamelijke reacties neem je waar? En wat is het effect van stress op prestatie?

Taal der zintuigen gaat over de invloed van taal en cultuur op zintuiglijke waarnemingen. Hoe omschrijf je wat je ziet, voelt, proeft of ruikt? In sommige culturen zijn er veel verschillende woorden voor kleur, in andere culturen juist weer heel weinig. Worden we geboren met deze verschillende kleurgroepen? En bepaalt hoe je ergens over praat ook wat je waarneemt?

Enkele onderzoeksvragen van kinderen:

  • Welke verf smeert makkelijker op een vel papier: warmgemaakte verf, extra koud gemaakte verf of verf op kamertemperatuur?
  • Als je stress hebt, daalt je hartslag dan sneller als je naar rustige muziek luistert?
  • Gebruiken kleuters de woorden zoet en zuur als ze beschrijven wat ze proeven?

Didactische hoofdstukken

Het boek bevat een leidraad onderzoekend leren volgens de zevenstappendidactiek van Van Graft en Kemmers (2007). Deze leidraad is echter niet meer actueel. Kijk voor de meest recente leidraad in het nieuwste boek of online op www.wetenschapdeklasin.nl.

Daarnaast bevat het boek een inhoudelijk hoofdstuk over mindsets: je overtuigingen over het vermogen van mensen om iets nieuws te leren. Die mindset bepaalt je basishouding van waaruit je leerlingen benadert en heeft een belangrijke invloed op je eigen gedrag en op de verwachtingen die je van je leerlingen hebt.

Online materiaal

De hoofdstukken van dit boek zijn te downloaden via www.wetenschapdeklasin.nl > Boeken. Op deze pagina zijn tevens de materialen, werkbladen en links van alle hoofdstukken te vinden.