Zoek in de site...

Leerlijn onderzoeksvaardigheden PO-VO

Kinderen kijken van jongs af aan nieuwsgierig en onderzoekend naar de wereld. Maar hoe stimuleer je de ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden van je leerlingen? Wanneer begin je hiermee? Wat zouden ze moeten kunnen op het moment dat ze het primair en voortgezet onderwijs verlaten? En wat vraagt het werken aan onderzoeksvaardigheden wat betreft begeleiding van de leraar?

Samen met leraren uit het primair en voortgezet onderwijs heeft de Radboud Universiteit een leerlijn onderzoeksvaardigheden ontwikkeld. Deze leerlijn laat zien wat leerlingen van een bepaalde leeftijd zouden moeten (kunnen) leren en wat in de lessen aan bod zou kunnen komen. De leerlijn geeft leraren houvast bij het ontwerpen van lessen waarin leerlingen zelf onderzoek doen. Zo helpt de leerlijn bijvoorbeeld bij het bepalen van het niveau waarop leraren hun lessen kunnen insteken en biedt het houvast om onderzoeksvaardigheden te verwerken in lesactiviteiten.

Download en bestel

LeerlijnDe leerlijn is vormgegeven als waaier met informatie voor zowel PO als VO. Bestel via het formulier hieronder een gratis fysiek exemplaar of download direct de digitale versie van de waaier.

Hulpmiddelen

Ga je met de leerlijn aan de slag? Bekijk hier een serie van concrete hulpmiddelen, inspirerende lesvoorbeelden en tips om je houvast te geven bij het ontwerpen van je les.

Workshop

Bij de leerlijn hebben we een workshop ontwikkeld die we eenmalig gratis aanbieden. De workshop is erop gericht om de leerlijn naast (bestaande) lessen te leggen die de deelnemers inbrengen. Samen vullen of passen we de lessen waar nodig aan, zodat ze de opbouw van de leerlijn volgen. Dit zullen we in drie stappen doen: eerst kijken we per bouw, dan voor PO en VO apart en tenslotte brengen we PO en VO samen. De workshop zal er vooral over gaan hoe de leerlijn ingezet kan worden om samen met collega’s van andere leerjaren en vakgebieden te kijken hoe je met leerlingen aan onderzoeksvaardigheden kan werken van de kleuterklas tot en met de examenklas.

Er zijn 30 plaatsen beschikbaar, waarvan 15 voor PO en 15 voor VO, dus wacht niet te lang met inschrijven.

  • Doelgroep: leraren PO en VO
  • Locatie: campus Radboud Universiteit in Nijmegen
  • Datum en tijd: donderdag 2 juni 2022, 15.30 – 17.00 uur
  • Kosten: geen (eenmalig)
  • Voorbereiding: we vragen deelnemers zich vertrouwd te maken met het gebruik van de waaier, daarnaast vragen we een les(idee) mee te nemen waarin leerlingen onderzoek doen

Interesseformulier

Wil je op de hoogte gehouden worden over ontwikkelingen en activiteiten rondom de leerlijn? Laat je gegevens achter in ons interesseformulier.

De onderzoeksvaardigheden

In de leerlijn zijn vijf onderzoeksvaardigheden uitgewerkt. Deze vaardigheden vormen de kern van het wetenschappelijke onderzoeksproces. De vaardigheden zijn:

  1. Onderzoeksvraag formuleren
  2. Hypothese vormen
  3. Onderzoeksplan maken en uitvoeren
  4. Resultaten analyseren en concluderen
  5. Rapporteren over onderzoeksresultaat en -proces

Tips

De leerlijn is op diverse manieren in te zetten: in je klas, tijdens gesprekken met collega's of schoolbreed. Bekijk deze tips om het meeste uit de leerlijn te halen.

De leerlijn is ontwikkeld in samenwerking met:

Ev0ekOhp_400x400 fX8yB-pA_400x400 Pedagogische wetenschappen