Leerlijn onderzoeksvaardigheden PO-VO
Kinderen kijken van jongs af aan nieuwsgierig en onderzoekend naar de wereld. Maar hoe stimuleer je de ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden van je leerlingen? Wanneer begin je hiermee? Wat zouden ze moeten kunnen op het moment dat ze het primair en voortgezet onderwijs verlaten? En wat vraagt het werken aan onderzoeksvaardigheden wat betreft begeleiding van de leraar?
Samen met leraren uit het primair en voortgezet onderwijs heeft de Radboud Universiteit een leerlijn onderzoeksvaardigheden ontwikkeld. Deze leerlijn laat zien wat leerlingen van een bepaalde leeftijd zouden moeten (kunnen) leren en wat in de lessen aan bod zou kunnen komen. De leerlijn geeft leraren houvast bij het ontwerpen van lessen waarin leerlingen zelf onderzoek doen. Zo helpt de leerlijn bijvoorbeeld bij het bepalen van het niveau waarop leraren hun lessen kunnen insteken en biedt het houvast om onderzoeksvaardigheden te verwerken in lesactiviteiten.
Download en bestel
De leerlijn is vormgegeven als waaier met informatie voor zowel PO als VO. Bestel via het formulier hieronder een gratis fysiek exemplaar of download direct de digitale versie van de waaier.
Hulpmiddelen
Ga je met de leerlijn aan de slag? Bekijk hier een serie van concrete hulpmiddelen, inspirerende lesvoorbeelden en tips om je houvast te geven bij het ontwerpen van je les.
Tips
De leerlijn is op diverse manieren in te zetten: in je klas, tijdens gesprekken met collega's of schoolbreed. Bekijk deze tips om het meeste uit de leerlijn te halen.
De onderzoeksvaardigheden
In de leerlijn zijn vijf onderzoeksvaardigheden uitgewerkt. Deze vaardigheden vormen de kern van het wetenschappelijke onderzoeksproces. De vaardigheden zijn:
- Onderzoeksvraag formuleren
- Hypothese vormen
- Onderzoeksplan maken en uitvoeren
- Resultaten analyseren en concluderen
- Rapporteren over onderzoeksresultaat en -proces
Workshop
Bij de leerlijn hebben we een workshop ontwikkeld voor het PO. In deze workshop gebruikten we de leerlijn om te kijken in hoeverre de verschillende vaardigheden al aan bod komen in de eigen lessen. Waar en hoe kunnen bestaande lessen worden verbeterd? Welke aanvullende lessen kunnen helpen de vaardigheden te ontwikkelen? We keken hierbij ook naar de opbouw van vaardigheden over de jaren. Dit doen we door kennis en ervaring met elkaar uit te wisselen, zowel onderling als met de workshopgever die meedenkt vanuit de kennis en ervaring van het Wetenschapsknooppunt.
Interesse in deze workshop op school of binnen een schoolbestuur? Stuur dan een mailtje naar infowkru@ru.nl of vul dit interesseformulier in
Interesseformulier
Wil je op de hoogte gehouden worden over ontwikkelingen en activiteiten rondom de leerlijn? Laat je gegevens achter in ons interesseformulier.
De leerlijn is ontwikkeld in samenwerking met: