Medewerkers WKRU
Dr. Sanne Dekker - Hoofd WKRU
Sanne is opgeleid als neuropsycholoog en gepromoveerd aan de Vrije Universiteit. Haar expertise en interesse ligt bij hoe kinderen leren en hoe je een nieuwsgierige, kritische houding bij kinderen kunt stimuleren. Als hoofd WKRU is zij dagelijks leidinggevende van de medewerkers en eindverantwoordelijk voor de organisatie, activiteiten en materialen die door het WKRU worden ontwikkeld. Zij is hoofdredacteur van de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ en schrijft vakpublicaties over onderzoekend leren. Sanne onderhoudt het contact met het regionale, landelijke en internationale netwerk van het WKRU en is verantwoordelijk voor de acquisitie van nieuwe projecten en subsidies.
"Door onderzoekend leren kunnen we de nieuwsgierigheid en kritische houding van kinderen en leraren blijven stimuleren!"
Jan van Baren-Nawrocka, MA - Adviseur Wetenschapseducatie en projectleider
Jan is opgeleid als humanisticus en doet onderzoek op het gebied van wetenschapsstudies. Zijn expertise en interesse ligt bij vertaling van wetenschappelijk onderzoek naar het onderwijs en bij burgerschap in het onderwijs. Bij het WKRU werkt Jan aan vernieuwende manieren om samenwerking tussen onderzoekers en leraren te versterken en om leraren te helpen onderzoekend te leren in de klas. Ook verzorgt hij advies op maat voor zowel leraren als onderzoekers om onderzoek inzichtelijk te maken voor een jong publiek. Jan is stagebegeleider, coördinator van de Radboud Science Awards, is redacteur van de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ en is betrokken bij de acquisitie van nieuwe projecten en subsidies.
"Belangrijke motivatie voor mijn werk bij het WKRU is dat we leraren helpen om de nieuwsgierigheid van kinderen als basis te nemen voor hun leerproces."
Hanne Kause, MSc - Projectleider
Hanne is opgeleid als wiskundige en biomedisch beeldwetenschapper en heeft vier jaar onderzoek gedaan naar de beweging van het hart aan de Technische Universiteit Eindhoven. Haar expertise en enthousiasme ligt bij het vertalen van wetenschappelijke ideeën naar begrijpelijke taal. Bij het WKRU begeleidt Hanne de drie Radboud Science Teams bij het ontwikkelen van lessen voor het basisonderwijs waarin onderzoek door leerlingen centraal staat. Als coach zet ze haar mensenkennis in door leerkrachten te coachen bij het onder de knie krijgen van deze vorm van lesgeven.
Anniek Laven, MA - Projectmedewerker
Anniek is opgeleid als informatie- en communicatiewetenschapper. Al tijdens haar studie ontdekte ze dat ze zich het meest thuis voelt in een functie waarin ze kan organiseren en coördineren. Deze vaardigheden zet ze het liefst in om een bijdrage te leveren aan maatschappelijke onderwerpen. Als projectmedewerker bij het WKRU verzorgt Anniek de communicatie over en organisatie van de diverse projecten en activiteiten.
Bart Lemans - Trainer
Bart is docent natuur & techniek op de HAN pabo in Nijmegen. Hiervoor heeft hij jarenlang in het basisonderwijs op basisschool de Gazelle in Arnhem gewerkt. Tijdens deze jaren heeft Bart al een aantal keren deelgenomen aan Radboud Science Teams van het WKRU. Hier heeft hij samen met toponderzoekers een project (Het Oog - boek 4, Stress - boek 5, Slimme computers - boek 9 en Gedachte-experimenten – boek 10) onderzoekend leren ontwikkeld voor het basisonderwijs. Alle projecten zijn uitgewerkt in de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’.
“Het begint met nieuwsgierigheid! En onderzoekend leren is een krachtig middel om die nieuwsgierigheid te voeden en zelfs te vergroten!”
Jimmy Israel, MSc - Redacteur en projectmedewerker
Na zijn opleiding biomedische wetenschappen deed Jimmy fundamenteel onderzoek naar leukemie in het Radboudumc. In die periode maakte hij kennis met de wetenschapsjournalistiek. Als freelance verslaggever, redacteur en fotograaf deed hij uitgebreid ervaring op in het medialandschap. Bij het WKRU vertaalt hij op creatieve wijze de wetenschap naar tekst, foto's en video's. Daarnaast verzorgt hij de opmaak van 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!'
"De wetenschap is er voor ons allemaal, maar niet altijd even makkelijk te begrijpen. Ik vind het razend interessant om te kijken hoe je moeilijke materie om kunt toveren in een heldere boodschap."
Dr. Willeke Menks - procesmanager
Willeke is opgeleid als bioloog en gepromoveerd als cognitieve neurowetenschapper aan de Universiteit van Basel in Zwitserland. Haar expertise en enthousiasme als onderzoeker ligt bij de vertaling van wetenschappelijk onderzoek naar kinderen. Momenteel is ze betrokken als procesmanager bij het WKRU waarbij ze alle medewerkers ondersteunt met het in goede banen leiden van de verschillende en uiteenlopende projecten van het WKRU. Daarnaast leidt Willeke een wetenschappelijk onderzoeksproject op het Donders Instituut. Hier onderzoekt ze met behulp van een MRI-scanner hoe de hersenen nieuwe talen leren en wil ze weten of kinderen en jongeren talen anders leren dan volwassenen.
Hilde Hamhuis, BA - Studentmedewerker
Hilde is opgeleid als communicatiewetenschapper en is op dit moment bezig met de master Communicatiewetenschap. Binnen deze master focust zij zich voornamelijk op de nieuwsmedia en de journalistiek. Bij het WKRU vervult ze met groot enthousiasme de functie van student-assistent waarbij ze het team ondersteunt bij verschillende projecten.