Publicaties
Het WKRU deelt haar kennis regelmatig in vaktijdschriften en internationale peer-reviewed journals.
2020
- Dekker, S. & Van Baren-Nawrocka, J. (2020). Ervaar de wetenschap via onderzoekend leren.Praxisbulletin, 37, 6-11.
2019
- Stokhof, H., & Lemans, B. (2019). Onderzoekende houding versterken: Nieuwsgierige vragen oproepen.JSW, 2, 40-43.
-
Van Uum, M. S. J., Peeters, M. & Verhoeff, R. P. (2019). Professionalising Primary School Teachers in Guiding Inquiry-Based Learning. Research in Science Education.
2018
- Engering, A. & Dekker, S. (2018). Nieuwsgierigheid prikkelen.Praxisbulletin, 2, 15-17.
- Uum, M. S. J. van (2018). Professionalising primary school teachers in inquiry-based science education (Proefschrift). Radboud Universiteit: Nijmegen.
2017
- Dekker, S., Van Baren-Nawrocka, J., & Jensen, L. (2017). Typisch Nederlands. Onderzoekend leren over identiteit.Praxisbulletin, 34, 24-28.
2016
- Dekker, S., & Lee, N. (2016). Neuromythen in de klas.JSW, 3, 12-15.
- Dinghs, J., & Peeters, M. (2016). Relatiecirkels.JSW, 8, 25-28.
- Goossens, L., Dekker, S. & Peeters, M. (2016). Conceptcartoons en denksleutels.JSW, 2, 40-43.
- Uum, M. S. J. van, Verhoeff, R. P., & Peeters, M. (2016). Inquiry-based science education: towards a pedagogical framework for primary school teachers.International Journal of Science Education, 28(3), 450-469.
- Uum, M. S. J. van, Verhoeff, R. P., & Peeters, M. (2016). Kennisgebieden als focus van begeleiding bij onderzoekend leren.Ecent online publicatie, aug 2016.
- Van Baren-Nawrocka, J., Peeters, M., & de Brouwer, A. (2016). Speurtocht door het brein.JSW, 3, 25-28.
2015
- Dinghs, J., & Peeters, M. (2015). Vragen Formuleren.JSW, 8, 25-27
- Dinghs, J., Peeters, M., & Verlinden, J. (2015). Excellente leerlingen ontdekken eigen leerstrategieën.Talent, 15-17.
- Mulder, E., Van Baren-Nawrocka, J., & Peeters, M,. (2015). Eerlijk onderzoeken.JSW, 2, 25-28.
- Peeters, M. (2015). Nieuwsgierigheid: Hoe worden leerlingen nieuwsgierig?JSW, 8, 32-35.
- Peeters, M. (2015b). Moedig een nieuwsgierige houding aan.JSW, 9, 12-15.
- Peeters, M., de Brouwer, A., van Bokhoven, H., Ulrich, R., van Dalen, E., Goeree, G., & van Baren-Nawrocka, J. (2015). Onderzoekend leren: Netwerken in het brein.Mensenkinderen, 148, 31-34.
- Peeters, M., & Van Baren-Nawrocka, J. (2015). Groeien in onderzoekend leren.JSW, 1, 14-17.
2014
- Meijer, W., Peeters, M., Peeters, J., & Schaeffer, E. (2014). Aan de slag met onderzoekbare vragen.NVOX, 39(3), 117-119.
- Peeters, M., Arntz, K., & Mourad, L. (2014). Intrinsieke motivatie en onderzoekend leren.Mensenkinderen, 144, 22-24.
- Peeters, M., & Meijer, W. (2014). Onderzoekend leren: Hoe stel je een onderzoeksvraag op? JSW, 9, 6-9.
- Peeters, M., & Van Baren-Nawrocka, J. (2014). Onderzoekend leren: Hoe begeleid je leerlingen bij hun onderzoek?JSW, 4, 18-21.
- Peeters, M., Verlinden, J., Goossens, L., Hoogeveen, L. (2014). Onderzoekend leren: Kansen en uitdagingen voor hoogbegaafde leerlingen.Talent, 6, 12-15.
2011
- Peeters, M., Meijer,W., Strating, H., & Teunissen, C. (2011). Heeft mindfulness effect op basketballen?, De Tondeldoos, uitgave van VONK, 12(1), 34-38.