Publicaties
Het WKRU deelt haar kennis regelmatig in vaktijdschriften en internationale peer-reviewed journals.
2020
- Dekker, S. & Van Baren-Nawrocka, J. (2020). Ervaar de wetenschap via onderzoekend leren.Praxisbulletin, 37, 6-11.
2019
- Stokhof, H., & Lemans, B. (2019). Onderzoekende houding versterken: Nieuwsgierige vragen oproepen.JSW, 2, 40-43.
-
Van Uum, M. S. J., Peeters, M. & Verhoeff, R. P. (2019). Professionalising Primary School Teachers in Guiding Inquiry-Based Learning. Research in Science Education.
2018
- Engering, A. & Dekker, S. (2018). Nieuwsgierigheid prikkelen.Praxisbulletin, 2, 15-17.
- Uum, M. S. J. van (2018). Professionalising primary school teachers in inquiry-based science education (Proefschrift). Radboud Universiteit: Nijmegen.
2017
- Dekker, S., Van Baren-Nawrocka, J., & Jensen, L. (2017). Typisch Nederlands. Onderzoekend leren over identiteit.Praxisbulletin, 34, 24-28.
2016
- Dekker, S., & Lee, N. (2016). Neuromythen in de klas.JSW, 3, 12-15.
- Dinghs, J., & Peeters, M. (2016). Relatiecirkels.JSW, 8, 25-28.
- Goossens, L., Dekker, S. & Peeters, M. (2016). Conceptcartoons en denksleutels.JSW, 2, 40-43.
- Uum, M. S. J. van, Verhoeff, R. P., & Peeters, M. (2016). Inquiry-based science education: towards a pedagogical framework for primary school teachers.International Journal of Science Education, 28(3), 450-469.
- Uum, M. S. J. van, Verhoeff, R. P., & Peeters, M. (2016). Kennisgebieden als focus van begeleiding bij onderzoekend leren.Ecent online publicatie, aug 2016.
- Van Baren-Nawrocka, J., Peeters, M., & de Brouwer, A. (2016). Speurtocht door het brein.JSW, 3, 25-28.
2015
- Dinghs, J., & Peeters, M. (2015). Vragen Formuleren.JSW, 8, 25-27
- Dinghs, J., Peeters, M., & Verlinden, J. (2015). Excellente leerlingen ontdekken eigen leerstrategieën.Talent, 15-17.
- Mulder, E., Van Baren-Nawrocka, J., & Peeters, M,. (2015). Eerlijk onderzoeken.JSW, 2, 25-28.
- Peeters, M. (2015). Nieuwsgierigheid: Hoe worden leerlingen nieuwsgierig?JSW, 8, 32-35.
- Peeters, M. (2015b). Moedig een nieuwsgierige houding aan.JSW, 9, 12-15.
- Peeters, M., de Brouwer, A., van Bokhoven, H., Ulrich, R., van Dalen, E., Goeree, G., & van Baren-Nawrocka, J. (2015). Onderzoekend leren: Netwerken in het brein.Mensenkinderen, 148, 31-34.
- Peeters, M., & Van Baren-Nawrocka, J. (2015). Groeien in onderzoekend leren. JSW, 1, 14-17. Dit artikel stellen we niet meer beschikbaar, omdat we er bewust voor kiezen om de opbouw van onderzoekend leren op een andere manier aan te pakken. Hierover is meer te lezen in de leidraad onderzoekend leren uit boek 6.
2014
- Meijer, W., Peeters, M., Peeters, J., & Schaeffer, E. (2014). Aan de slag met onderzoekbare vragen.NVOX, 39(3), 117-119.
- Peeters, M., Arntz, K., & Mourad, L. (2014). Intrinsieke motivatie en onderzoekend leren.Mensenkinderen, 144, 22-24.
- Peeters, M., & Meijer, W. (2014). Onderzoekend leren: Hoe stel je een onderzoeksvraag op? JSW, 9, 6-9.
- Peeters, M., & Van Baren-Nawrocka, J. (2014). Onderzoekend leren: Hoe begeleid je leerlingen bij hun onderzoek?JSW, 4, 18-21.
- Peeters, M., Verlinden, J., Goossens, L., Hoogeveen, L. (2014). Onderzoekend leren: Kansen en uitdagingen voor hoogbegaafde leerlingen.Talent, 6, 12-15.
2011
- Peeters, M., Meijer, W., Strating, H., & Teunissen, C. (2011). Heeft mindfulness effect op basketballen?, De Tondeldoos, uitgave van VONK, 12(1), 34-38.