Gezocht: Masterstudent Archief Sociaal Fonds van de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond

Datum bericht: 21 september 2022

Gezocht: masterstudent Geschiedenis (Master Geschiedenis en Actualiteit)

Het KDC en de opleiding Geschiedenis van de Radboud Universiteit bieden een betaalde stageplaats aan voor een masterstudent.

Opdracht van de stage

Mogelijkheden verkennen van met name het archief van het Sociaal Fonds van de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond (NCB) voor historisch onderzoek naar

• de sociale kant van de agrarische modernisering, met name in Noord-Brabant, Zeeland en Zuid Gelderland
  • de ontwikkeling van het ‘zorgzame gezicht’ van NCB en vanaf 1998 opvolger ZLTO in het tijdvak 1950 - 2005.

Reacties vóór 15 november 2022 te richten aan hans.krabbendam@ru.nl en marij.leenders@ru.nl (ook voor nadere informatie)

Beoogde resultaten

1. Op basis van een verkenning van het archief van het Sociaal Fonds van de NCB (en mogelijk aanvullende delen van het NCB-archief) ontdekken en beschrijven van patronen in de wijze waarop een boerenorganisatie zich bekommerd heeft over haar boerenleden die te kampen hadden en met sociale en sociaal-emotionele problematieken.
  2. Inventariseren en beschrijven van de problematieken van de boeren(families) over de hele periode 1950 – 2005 (persoonlijk leven, bedrijfsgerelateerde vraagstukken, regelgeving, bedrijfsbeëindiging, etc), naar regio en naar periode.
  3. Inventariseren en beschrijven van de oplossingen die door het Fonds aangereikt werden, per type vraagstuk en naar periode.
  4. Per periode wordt een casus uitgewerkt om te laten zien hoe de informatie in de dossiers van het Sociaal Fonds effectief gebruikt kan worden in historisch onderzoek naar ‘de sociale kant’ van de modernisering van de landbouw en naar het ‘zorgzame gezicht’ van de NCB / ZLTO. (Bijvoorbeeld in de vorm van een artikel)
  5. Suggesties voor relevante thema’s en aanpak van vervolgonderzoek.

Wat wordt gevraagd?

Een masterstudent geschiedenis die zich via deze stage verder wil bekwamen in het verkennen, inventariseren en beschrijven van seriële bronnen om deze vervolgens te beoordelen op bruikbaarheid voor historisch onderzoek. Interesse in de sociale thematiek van agrarische ontwikkeling is gewenst, mogelijk ook als onderwerp voor een vervolgtraject. Belangrijke kwaliteiten: zelfstandig werken en creativiteit.

Leerdoelen

Inhoudelijk. Verdiepen van kennis en inzichten in de sociale dimensie van de geschiedenis van landbouw en platteland; verbinden van ‘familiale’ omstandigheden en problematieken van boerenfamilies met het proces van agrarische ontwikkeling op (inter)nationaal niveau.

Persoonlijk. Selecteren en beoordelen van historische bronnen op bruikbaarheid; zelfstandig benutten en verwerken van die bronnen in casusbeschrijvingen

Duur en start van de stage.

• Te beginnen z.s.m.
  • Duur: 3 maanden
  • Vergoeding van € 250,-- per maand

Meer info? Download de volledige stageopdracht hier (docx, 19 kB).