Nijmegen Interdisciplinary Centre for Development and Cultural Change (NICCOS)

Archiefnummer: 1300
Archiefnaam: NICC
Sector: Onderwijs en wetenschappen
Soort archief: Instellingsarchief
Datering: z.j.

Voor inzage toestemming aanvragen via de archivaris

Plaatsingslijst nog niet beschikbaar

Ten geleide
Nijmegen Interdisciplinary Centre for Development and Cultural Change (NICCOS) (z.j.)
Het Nijmegen Interdisciplinary Centre for Development and Cultural Change werd in 1989 opgericht als interfacultaire werkgroep onder de naam Nijmeegs Instituut voor Comparatieve Cultuur- en Ontwikkelingsstudies (NICCOS) en in 1994 door de Raad van Bestuur van de Radboud Universiteit erkend als onderzoeksinstituut van Sociale wetenschappen. Het doel was onderzoek en activiteiten van de universiteit die in  verband staan met de ontwikkeling van de zuidelijke landen (de ‘Global south’) te coördineren. Met het uitgangspunt de grenzen tussen de wetenschappelijke disciplines te doorbreken werken afdelingen als Antropologie en Ontwikkelingsstudies, Geografie, Planologie, Arabisch en Islamstudies, Christendom en Interreligieuze verhoudingen, Internationale en Publieke gezondheid en Genderstudies op dit platform samen. Alleen zo kunnen de gecompliceerde sociaal-economische, culturele en politieke verhoudingen in deze landen worden begrepen. Vanaf 2000 was het NICCOS geen zelfstandig onderzoeksinstituut meer maar ging verder als samenwerkingsverband tussen faculteiten.
Zie verder de webpagina NICCOS

Literatuur van en over het NICCOS kunt u vinden in RUQuest.